Jdi na obsah Jdi na menu
 


Arriva uvažuje o vodíkových vlacích

Rozhovor: Arriva uvažuje pro rychlíky z Ústí do Liberce o vodíkových vlacích

Motorová jednotka 845 v barvách Arrivy i s polepem pro RegioJet a Dopravu Ústeckého kraje. Foto: Michal Chrást
Motorová jednotka 845 v barvách Arrivy i s polepem pro RegioJet a Dopravu Ústeckého kraje. Foto: Michal Chrást
Arriva chce využít zázemí chemičky v Ústí nad Labem a jejího vodíku. Vlaky by měly zvládnout bezemisně dojet až do Liberce.
 

Provoz rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi a Libercem a Ústím nad Labem převezme od prosince letošního roku společnost Arriva vlaky. Generální ředitel Arrivy v Česku Daniel Adamka odmítá úvahy o tom, že o vítězi bylo jasno dopředu. Pro rychlíky z Ústí nad Labem zvažuje nasazení vodíkových vlaků. „Na start jsme v podstatě připraveni. Na rozdíl od loňského roku nám nechybí vlaky,“ řekl Adamka.

Daniel Adamka, šéf Arriva Transport ČR. Pramen: Arriva
Daniel Adamka, šéf Arriva Transport ČR.
Pramen: Arriva

Není to trošku drzost podat ministerstvu dopravy nabídku na provoz rychlíků jen půl roku poté, co jste úplně nezvládli start provozu některých rychlíkových linek?
Nabídku jsme podávali v době, kdy už problémy zmizely. Z loňského prosince jsme se dostatečně poučili.

Nehrozí opakování toho samého scénáře i nyní?
Věřím, že ne. Ten rozdíl proti loňskému roku je zásadní: máme připraveny v podstatě všechny jednotky, dodělávají se poslední dvě. Minulý rok měl bohužel dodavatel zpoždění a pak došlo k tomu, co už všichni znají. Teď jsme připraveni i s plánovanými zálohami.

Někteří železniční odboráři tvrdí už několik měsíců, že o vašem vítězství bylo rozhodnuto mnohem dříve. Bylo?
Ať předloží důkazy. Nabídli jsme nižší cenu než České dráhy, splnili jsme požadavky ministerstva dopravy. Ministerstvo definovalo přesně podmínky a my i ČD jsme měli v daném termínu předložit cenovou nabídku na základě přesného zadání z ministerstva. To bylo pro oba dopravce stejné. Naše nabídka byla výrazně výhodnější a stát si ji vybral. Nic víc v tom není.

Spiklenecké teorie podporuje i to, že jste začali dávno před vítězstvím připravovat další jednotky a nabírat lidi.
S jednotkami je to složitější. Jde z velké části o vozy, které jsme koupili už loni, a slouží nám od samotného začátku, mimo jiné i na linkách ve Zlínském kraji. Nyní máme pro Zlínsko Stadlery GTW a budeme mít navíc v Čechách Desira od Alpha Trains, která jezdila v barvách Regiojetu na Slovensku. Naše jednotky 845 by nebyly dostatečně využité. A pokud máte volné jednotky, snažíte se pro ně najít práci. Proto jsme byli schopni dát nabídku na tyto rychlíkové tratě.  Lidi jsme začali nabírat proto, abychom byli připraveni. Smlouvy začneme podepisovat teď.

Kolik lidí jste již získali?
Potřebujeme zhruba 60 lidí, většinu už máme zajištěnou předběžnou domluvou, teď budeme finalizovat smlouvy. Nemohli jsme je podepisovat, pokud jsme neměli kontrakt jistý. Zhruba patnáct procent nově najatých lidí jsou zaměstnanci ČD.

Jednotky 845 jsou podle některých kritiků nedostatečné pro takové výkony. Hodí se na takové trasy?
Zkušenosti ze stávajících rychlíkových linek ukazují, že ano. Budou jezdit zdvojené, což zajišťuje dostatečný výkon. Určitě jsou pohodlnější než vlaky, které tu nyní jezdí, i když u nás nemůžete otevřít naplno okno a koukat se z něj ven.

Jak je to s dopravou tělesně postižených cestujících?
To je jedno z témat, které vytáhli odboráři, a jsem překvapen, o čem to mluví. Naše jednotky jsou plně podle norem TSI podle provedené modernizace,což u Českých drah a jejich vozů 843 není. Nemají přímo zvedací plošinu, ale vlak vybavený pro nástup vozíčkářů samozřejmě je.

Stoupání do Křižan zvládneme

Zvládnou jednotky některá stoupání na trati, například do Křižan?
Jde o úsek, kde je sklon 25 promile. Stejné vlaky nám jezdí z Prahy do Kladna, kde je mezi Veleslavínem a Dejvicemi sklon 27 promile. Nevidím tedy důvod, aby takové stoupání nevyjely.

V Liberci budete od prosince větším dopravcem než České dráhy. Znamená to, že tam přesunete výrazněji i svoji údržbu?
Je to otázka dalších jednání, určitě oslovíme ke spolupráci i České dráhy. Ale logicky bychom měli v Liberci mít větší zázemí než dosud.

Rychlíky z Liberce do Ústí nad Labem budou od roku 2025 jezdit částečně po trase, kde bude výhradní provoz pod ETCS. Jak máte toto ošetřené?
Smlouva počítá s tím, že se ministerstvo bude v takovém případě na úhradě nákladů podílet. Řešení jsou dvě: instalace ETCS do jednotek 845 nebo nákup nových jednotek. V tomto ohledu jsme nabídli ministerstvu řešit situaci nasazením jednotek s vodíkovým pohonem.

Proč právě vodík?
V Ústí nad Labem je chemička, pro kterou je vodík v podstatě odpadem. V kraji už vzniká studie na využití vodíku v dopravě, Arriva má už zkušenost s vodíkovým vlakem v Nizozemsku, který má dojezd tisíc kilometrů. Podle současných parametrů by vlak na vodík mohl jezdit bez problémů do Liberce.