Jdi na obsah Jdi na menu
 


AŽD osazuje technologie na Kopidlnu

9. 8. 2020

AŽD osazuje technologie na Kopidlnku. Část trati kvůli testům samořiditelných vlaků oplotí

Trať Kopidlno - Dolní Bousov. Pramen: AŽD Praha
Trať Kopidlno - Dolní Bousov. Pramen: AŽD Praha
Soukromá trať bude sloužit i jako polygon pro testování autonomních vlaků.

Společnost AŽD Praha začala osazovat i svou druhou trať Kopidlno – Dolní Bousov moderními technologiemi. Firma to oznámila na Twitteru. Hotovo má být příští rok. Společnost chce trať využívat jako testovací, počítá mimo jiné i se zkouškami vlaků bez strojvedoucích.

AŽD Praha koupila dvě tratě v roce 2016 od Správy železnic, která je prodávala jako nepotřebné. Takzvanou Švestkovou dráhu (Čížkovice – Obrnice) vylepšila AŽD natolik, že se na ni loni v prosinci vrátil každodenní pravidelný provoz osobních vlaků.

Trať z Dolního Bousova do Kopidlna zůstávala zatím spíše mimo hlavní investice. Důvodem je i její slabší potenciál pro pravidelnou dopravu. Aktuálně sem čas od času zavítají nostalgické jízdy.

Vedle samořiditelných vozidel chce firma na trati zkoušet i další systémy, například Systém traťového souhlasu D3 nebo přejezdové zabezpečení.

Plány AŽD Praha s tratí Kopidlno – Dolní Bousov

1. Dětenice se stanou právoplatnou dopravnou s místním řízením. Nyní je zde nainstalováno stavědlo typu ESA 33 s potřebnými venkovními prvky. Řízení bude moci být přeneseno a řízeno bezpečně i z aplikace na mobilních telefonech či tabletech výpravčích AŽD – je třeba ale upozornit, že jízdy vlaků jsou mimořádné a na trati není objednána pravidelná doprava – tedy i řízení vlaků je jednoduché.

2. Po uzavření dohody se Správou železnic bude moci být trať řízena také z dopraven Správy železnic Kopidlno a Dolní Bousov a to „vzduchem“, tedy vzdušnou datovou komunikací přes veřejného operátora

3. Na trati bude touto formou instalováno a zkoušeno zařízení Systém traťového souhlasu D3, který má AŽD již vyvinut právě na tratě provozované podle předpisu D3. Zásadní je právě přenos bezpečných datových informací přes veřejného operátora, kdy odpadá kabelizace podél trati a složitosti ve veřejnoprávních projednáváních.

4. Na trati budou zkoušeny nové systémy jednoduchých přejezdových zabezpečovacích systémů AŽDAK1S.

5. Část tratě bude oplocena, vybavena potřebnými technologiemi a připravena pro testování samořiditelných vlaků bez strojvůdce.