Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bechyňka

28. 7. 2020

Na Bechyňku vyjede RegioPanter. Bude testovat průjezd oblouky

Bobinka, lokomotiva řady E422. Autor: České dráhy
Bobinka, lokomotiva řady E422 na bechyňské trati. Autor: České dráhy
Správa železnic chce změnit unikátní napájecí soustavu na Bechyňce. České dráhy a kraj otestují, zda tudy projede běžná elektrická jednotka.

České dráhy vyšlou v září na trať Tábor – Bechyně elektrickou jednotku RegioPanter. Vlak vyrobený pro střídavou napájecí soustavu 25 kV 50 Hz nebude ale na Bechyňce testovat ojedinělou trakci, nýbrž sklonové poměry a oblouky.

„Bude se testovat především průjezdnost oblouků,“ sdělil deníku Zdopravy.cz Martin Stach z regionálního organizátora JIKORD. Panter tak na trati, kde je unikátní stejnosměrná napájecí soustava 1500 V, pojede za dieselovou lokomotivou.

České dráhy na dotazy deníku Zdopravy.cz neodpověděly, může jít nicméně o přípravu na konverzi tratě na střídavou soustavu. Tu připravuje Správa železnic (SŽ), která nyní zpracovává záměr projektu ke schválení centrální komisí ministerstva dopravy.

Trať Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trať Tábor – Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle mluvčí SŽ Nely Friebové bude záměr předložen ministerstvu dopravy s doporučením konverze na 25 kV. Podle Správy železnic je současné trolejové vedení na konci své životnosti a změna napájecí soustavy představuje nejvýhodnější způsob rekonstrukce. Správa železnic odkazuje na ekonomické hodnocení, které nezveřejnila.

Záměr má být realizován v letech 2023 – 2024 nákladem zhruba 300 milionů, což vyplývá z materiálů Jihočeského kraje. Příprava na konverzi Bechyňky se děje se souhlasem kraje, který sice původně trval kvůli provozu historických strojů na zachování současného stavu, v lednu ale názor změnil. Odkázal mimo jiné na marnou snahu drah sehnat vhodná vozidla; jednou ze zvažovaných variant po konverzi jsou právě RegioPantery.

Na stránkách deníku Zdopravy.cz už začátkem roku proběhla debata, ve které odborníci vyjadřovali často protichůdné názory na konverzi. Své názory poskytli například železniční podnikatel Jan Šatava, inženýr ze Siemensu Radek Šindel nebo inženýr ze Škody Transportation Milan Šrámek. Například podle Šatavy není problémem Bechyňky napájecí soustava, ale právě ostré oblouky.

K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, je tak v provozu již přes 80 let a podle SŽ je jeho rekonstrukce nezbytná. Bechyňka přitom nemusí být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.