Jdi na obsah Jdi na menu
 


Blízko českých hranic budou jezdit hybridy

Koleje Dolnośląskie koupí hybridní vlaky od Newagu, jiná nabídka nepřišla

Elektrická jednotka společnosti Koleje Dolnośląskie. Pramen: Newag
Elektrická jednotka společnosti Koleje Dolnośląskie. Pramen: Newag
Slezský železniční dopravce Koleje Dolnośląskie investuje do nových vlaků, hybridy koupí od Newagu.
 

Polský železniční dopravce Koleje Dolnośląskie (KD), který je v majetku Dolnoslezského vojvodství, uzavřel výběrové řízení na nákup hybridních jednotek. Dopravce se rozhodl přijmout nabídku polského výrobce Newag, který se účastnil tendru jako jediný. KD to oznámily na svých stránkách.

Koleje Dolnośląskie odeberou dvě třívozové jednotky, dodány mají být do 18 měsíců. Cena jednoho vlaku je bezmála 28,2 milionu zlotých (cca 170 milionů korun). Součástí smlouvy je i opce na dalších šest jednotek, dopravce má rok na rozhodnutí, zda opci využije, či ne. Vlaky budou kombinovat elektrický pohon z troleje s dieslem.

Hybridní jednotka IMPULS 2 typu 36WEh polského výrobce Newag, ilustrační foto. Pramen: NEWAG
Hybridní jednotka IMPULS 2 typu 36WEh polského výrobce Newag, ilustrační foto. Pramen: NEWAG

Koleje Dolnośląskie aktuálně řeší nedostatek vozidel ve své flotile, proto se letos vypravily na nákupy. V červnu společnost uzavřela výběrové řízení na nákup pěti elektrických pětičlánkových jednotek; dodavatelem se stala Pesa Bydgoszcz.

Dopravce nákup zdůvodňuje mimo jiné rozrůstající se aglomerací kolem Vratislavi a neustávajícím nárůstem počtu cestujících. I proto se rozhodl nakonec pro pětivozové elektrické jednotky, když původně plánoval nákup čtyřvozových. Rovněž smlouva s Pesou obsahuje opci, a to až na dalších 20 elektrických vlaků.

Dolní Slezsko je v oblasti drážní dopravy v kontextu Polska i střední Evropy unikát. Vojvodství přebírá od státu do svého vlastnictví některé trati, a to i ty po léta neprovozované či dokonce zaniklé. Začalo to v roce 2008 tratěmi Szklarska Poręba Górna – státní hranice a Vratislav – Trzebnica, které byly i s přispěním fondů Evropské unie revitalizovány. Není tak vyloučeno, že se nové polské hybridy objeví v budoucnu například v Harrachově.

Dolnoslezské vojvodství má vedle vlastního dopravce, který zajišťuje drtivou většinu regionálních výkonů, i provozovatele dráhy (Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu – DSDiK). S návratem vlaků na dříve neprovozované dráhy a nárůstem dopravního výkonu masivně narostl i výkon přepravní, což vede k tomu, že KD trpí značným nedostatkem drážních vozidel. To se nyní snaží řešit. I proto před několika dny Koleje Dolnośląskie uzavřely dvě úvěrové smlouvy se společností mBank. Jedna řeší investiční půjčku ve výši 170 milionů zlotých na nákup vozidel, druhá má sloužit k odvodu DPH (58 milionů zlotých).