Jdi na obsah Jdi na menu
 


Budova vítkovického nádraží se stala kulturní památkou

22. 7. 2020

Budova vítkovického nádraží se stala kulturní památkou. Správa železnic plánuje její opravu

Výpravní budova železničního nádraží Ostrava-Vítkovice byla prohlášena za kulturní památku. Uvedl to server Euro.cz na základě informací Národního památkového ústavu (NPÚ). Státní Správa železnic plánuje opravy zchátralé výpravní budovy za 330 milionů korun. V budoucnu by tam mohlo sídlit finanční ředitelství.

 
 

Ministerstvo kultury chtělo vítkovické nádraží zařadit na seznam kulturních památek už v roce 2008. Tehdejší vlastník objektu, státní železniční dopravce České dráhy, s tím ale nesouhlasil a proti rozhodnutí podal rozklad. Ministerstvo ale rozkladu drah nevyhovělo, a nádraží se tak letos v dubnu definitivně stalo památkou.

Za padesát let se budova nepřestavovala

Nádraží je na takzvané Polanecké spojce, která spojuje ostravská nádraží Svinov a Kunčice. „Výpravní budova železniční stanice Ostrava-Vítkovice vznikla v letech 1963–⁠1967 podle projektu architekta Josefa Dandy. Jedná se o cenný příklad bruselského stylu v české architektuře 60. let 20. století,“ sdělil Národní památkový ústav v souvislosti s prohlášením budovy za kulturní památku.

Podle památkářů je budova nádraží historicky cenná i kvůli tomu, že tam za uplynulých padesát let nebyla provedena žádná výrazná přestavba.

 

Předimenzovaný prostor

Nádraží už léta chátrá. Pro potřeby současné vlakové dopravy je podle Správy železnic, která nyní objekt vlastní, budova předimenzovaná. Ve výpravní budově by proto podle plánů správy mělo od prosince 2023 sídlit pracoviště Generálního finančního ředitelství. Už začaly práce na zpracování záměru projektu oprav.

„Pokud bude vše probíhat optimálně, předpokládá se zahájení stavebních prací v druhé polovině roku 2021 a jejich ukončení nejpozději do října roku 2023 s ohledem na dislokaci pracoviště Generálního finančního ředitelství,“ řekl v lednu mluvčí státní Správy železnic Marek Illiaš.

„Po celou dobu přípravy byl projekt rekonstrukce v režimu předběžné památkové ochrany. Rozhodnutím ministerstva kultury o prohlášení za kulturní památku byl náš postup potvrzen a nijak neovlivnil proces přípravy stavby,“ řekla serveru Radka Pistoriusová ze Správy železnic.