Jdi na obsah Jdi na menu
 


České dráhy koupily v Německu dalších 22 motorových vozů Stadler RS1

14. 12. 2020

České dráhy koupily v Německu dalších 22 motorových vozů Stadler RS1

Motorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Vesec u Liberce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Motorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Vesec u Liberce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
První motorové vozy přijíždí do Česka z Německa už dnes.
 

České dráhy omladí svoji flotilu motorových vozů na regionálních tratích o celkem 22 kusů použitých vozidel  Stadler RegioShuttle RS1. Jde o stejný typ vozů, který už dopravce používá v Libereckém kraji, Pardubickém kraji a v Kraji Vysočina.

Uzavření kupní smlouvy bez dalších detailů potvrdil člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu Jiří Ješeta. Prvních pět má přijet z Německa zítra, dalších osm do konce roku, zbytek později. „Zbývajících devět projde ještě v zahraničí opravami vyšších stupňů,“ řekl Ješeta. Dopravce počítá s jejich nasazením od prosince 2021. Motorové vozy musí projít ještě takzvanou bohemizací, tedy úpravami pro provoz na tuzemských kolejích. Podobně nyní modernizují České dráhy jednotky Stadler GTW v ŽOS Zvolen pro provoz v Olomouckém kraji.

České dráhy jednají s několika kraji, na které tratě je v průběhu roku 2021 nasadí. Podle Ješety je o ně zájem v celé řadě regionů, například v Libereckém, Plzeňském, Pardubickém nebo Středočeském kraji.

Motorové vozy by měly nahradit zejména regionovy a vozy řady 810 na regionálních tratích. Pro cestující budou znamenat zvýšení komfortu: jsou nízkopodlažní, mají i dostatečný prostor pro přepravu jízdních kol.

České dráhy už dříve kromě svých vozů využívaly několik pronajatých motorových vozů Stadler RS1 pro provoz v Královéhradeckém kraji, měly je pronajaté od Die Länderbahn. Nákup ojetých nízkopodlažních vozidel pro regionální tratě bez elektrizace je v poslední době jedním z mála způsobů, jak udržet cenu za kilometr na ještě přijatelné úrovni. Nová vozidla prakticky neexistují nebo jsou příliš drahá.

České dráhy neuvedly, po kterém dopravci je budou mít, vozy jezdily dosud v Německu. Podle informací je kupují od společnosti SWEG, která patří Bádensku-Württembersku a provozuje dopravu v části spolkové země. České dráhy mají dosud ve flotile 33 motorových vozů Stadler RS1. Nazývají je RegioSpider.