Jdi na obsah Jdi na menu
 


Elektrifikaci druhého nejdelšího tunelu vyprojektuje pražský Sudop

Elektrifikaci druhého nejdelšího tunelu vyprojektuje pražský Sudop

Nevyužívaná zastávka Droužkovice vznikla po přeložení trati kvůli těžbě uhlí. Autor: Petr Kinšt – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52141491
Nevyužívaná zastávka Droužkovice vznikla po přeložení trati kvůli těžbě uhlí. Autor: Petr Kinšt – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52141491
Elektrifikace a vylepšení sedmi kilometrů Buštěhradské dráhy vyjde na miliardu korun.
 

Správa železnic (SŽ) udělala další krok směrem k elektrifikaci zhruba sedmikilometrového úseku Buštěhradské dráhy mezi Březnem u Chomutova a Chomutovem. Jeho součástí je i druhý nejdelší železniční tunel v tuzemsku: Březenský tunel (1,8 km).

SŽ aktuálně dokončila tendr na projektanta, když podepsala smlouvu se sdružením Sudop EU a Sudop Praha. Firmy zpracují záměr projektu, projektovou dokumentaci pro společné povolení a projektovou dokumentaci pro provádění stavby. Následně zajistí i autorský dozor na stavbě. Cena činí 35,8 milionu korun, což zhruba odpovídá ceně předpokládané.

Sedm kilometrů na jižním výjezdu z Chomutova představuje poslední neelektrifikovaný úsek na trati mezi Žatcem a Chomutovem. Dopravní nelogičnost vznikla v minulosti kvůli dlouhodobě plánovanému stěhování trati v tomto úseku z důvodu rozšíření povrchových dolů. Přeložení trati včetně zbudování Březenského tunelu se završilo v roce 2007, akci platily Severočeské doly. Na elektrifikaci ale nedošlo.

Samotné vylepšení tratě má proběhnout od října 2023 do října 2024, počítá se s investicí jedné miliardy korun. Vedle elektrifikace stejnosměrnou soustavou (s přípravou na přepnutí na střídavou 25 kV 50 Hz) dojde k vylepšení traťové třídy z C3 na D4, hmotnost na nápravu se tím zvýší z 20 na 22,5 tuny. Podle Správy železnic se celá stavba plánuje „za účelem přepravy energetického uhlí“.

Nákladní dopravci už nebudou muset krátký neelektrifikovaný úsek objíždět přes Žatec a Postoloprty. V Březně ústí vlečka Severočeských dolů. Nákladní dopravci proto stavební akci podporují, podle nich dojde mimo jiné k lepšímu využití vozů.