Jdi na obsah Jdi na menu
 


Evropou opět začínají jezdit noční vlaky

Evropu začínají znovu brázdit noční vlaky. Jen do Chorvatska tak dojelo už dvacet tisíc.

Noční vlak, ještě před pár lety k živoření odsouzený dopravní prostředek, znovu nabývá na popularitě. Rostoucí chuť Evropanů po ekologičtějším cestování nyní podpořily obavy z koronaviru. Někteří lidé se totiž bojí nákazy ve frontách na letištích a na palubách letadel a raději se zavřou do malých, maximálně šestilůžkových vlakových oddílů. Hojně nyní začali noční spoje z Prahy do Chorvatska využívat i Češi. Mnozí železniční dopravci od počátku tisíciletí rušili noční spojení mezi evropskými metropolemi, protože byly nejen pomalé, ale mnohdy také finančně nevýhodné – oproti tehdy levným letům. Aktuální boj proti klimatickým změnám je ale přiměl přehodnotit plány. „Lidé tvrdí dvě věci: že mají plné zuby letištních zkušeností a že chtějí snížit svoji uhlíkovou stopu. A jistě, mám i komentáře, že nechtějí létat kvůli pandemii,“ uvedl pro list The Guardian provozovatel populárního informačního webu o evropské železnici Man in Seat Sixty-One Mark Smith. Výběr tras po kontinentu se přitom pomalu rozrůstá. Rakouské železnice (ÖBB) už v lednu vypravily z Vídně první noční vlak do Bruselu po sedmnácti letech. Provozovatel by příští rok rád prodloužil linku do Amsterodamu. Obchod a služby   Česká pošta si chce pořídit tisíce vozů na leasing. Pomýšlí i na elektromobily V současnosti pokročilo kupředu s plány na noční dálkové trasy také Švédsko. Od půli roku 2022 by měly být v provozu dvě linky: Stockholm–Hamburk a Malmö–Brusel. „Poskytne to možnost objevovat Evropu nejudržitelnějším způsobem,“ poznamenal podle webu Euractiv švédský ministr pro bydlení Per Bolund za stranu Zelených. Nové noční dálkové vlakové spoje v EvropěAutor: The Guardian Existují i smělé plány na to, že by se Brusel díky své strategické poloze v budoucnu mohl stát jakýmsi uzlem nočního evropského cestování po železnici. Přidává se i Francie, která oznámila obnovu před třemi lety zrušené noční trasy Paříž–Nice. Některé země posilují i vnitrostátní noční linky. Video   Strojvůdci promluvili, jak to chodí na železnici: Málo spánku, šílené pracovní tempo Obyvatele Česka nyní láká možnost dostat se vlakem přes noc k Jadranu. Společnost RegioJet přepravila za první měsíc provozu linky Praha–Rijeka na 20 tisíc zákazníků, celkově už prodala padesát tisíc jízdenek – ty nejlevnější přitom vyjdou na šest set korun. „Naprostá většina spojů směřujících do chorvatské Rijeky odjíždí z Prahy kompletně vyprodaná – přibližně polovina cestujících pak využívá v Rijece návazné autobusy, které rozvážejí cestující do třicítky nejpopulárnějších dovolenkových destinací na jadranském pobřeží – od Makarské až po Istrii,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.  Do konce prázdnin budou vlaky – kterým trvá cesta 15 a půl hodiny –  jezdit denně, v září pak třikrát týdně.

Více na https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/evropu-zacinaji-znovu-brazdit-nocni-vlaky-jen-do-chorvatska-tak-dojelo-uz-dvacet-tisic-cechu-1371978