V kráteru vedle Masarykova nádraží se ale stavebníci objeví už v nejbližších dnech. Boční výztuhy jámy, kde před třemi lety probíhal archeologický průzkum, je totiž nutné staticky zabezpečit. Zároveň tím Penta zahájí přípravné práce pro budoucí stavbu.
Územní povolení už společnost má, chybí poslední razítko v podobě stavebního povolení. „Věříme, že by mohlo být v řádu jednotek měsíců,“ říká Petr Palička, šéf realitní divize finanční skupiny Penta Investments, jejíž hlavní postavou v Česku je Marek Dospiva.
Čtyři roky příprav
Pozemky v okolí Masarykova nádraží získala Penta už před deseti lety. První plán na přestavbu pražské Masaryčky pak veřejnost spatřila před čtyřmi roky. Od té doby probíhala povolování, debaty s odpůrci projektu, památkáři i odborníky, diskuse a sbírání potřebných potvrzení. Celkem jich bylo 74 - zhruba o třetinu více, než je u podobně rozsáhlých projektů běžné.
Výsledný projekt oproti původním návrhům doznal také řady změn. „Ty změny jsou výsledkem našeho jednání směrem k úřadům, ale i diskusí s občany. Jednoduše řečeno, celý projekt zezelenal,“ vysvětluje Petr Palička s tím, že zelené je opláštění i střecha. Výška věže je pak zhruba o dva metry nižší. Věž se také Penta rozhodla zpřístupnit veřejnosti. „Má to logiku. Z většiny pražských věží se můžete podívat na město,“ doplňuje Palička. Jinak se počítá u prvních dvou podlaží budovy s obchody a spojením s vlakovým nádražím, další patra budou kancelářská.
Soutěž na náměstí
Budovy doplní i nové „náměstí“ před nádražím – na křižovatce ulic Na Florenci, V Celnici a Havlíčkova, kde je dneska jen velké parkoviště pro auta. Na něj bude vypsána mezinárodní architektonicko-urbanistická soutěž v listopadu.
