Jdi na obsah Jdi na menu
 


FlixTrain ukončil smlouvu s LeoExpress

FlixTrain ukončil smlouvu s Leo Expressem v Německu. Dcera českého dopravce míří do insolvence

Souprava LEO Express Locomore, Berlin Hbf, foto: Zdopravy.cz
Souprava LEO Express Locomore, Berlin Hbf, foto: Zdopravy.cz
Podle Leo Express FlixTrain ukončil smlouvu bezdůvodně.
 

Leo Express přišel o svůj německý byznys. Společnost FlixMobility, která provozuje v Německu vlaky pod značkou FlixTrain, ukončila s německou dceřinou společností českého dopravce smlouvu o provozu vlaků mezi Berlínem a Stuttgartem. Leo Express tvrdí, že zcela bezdůvodně a že mu FlixTrain dluží řádově miliony eur. FlixTrain nezákonné ukončení smlouvy odmítá.

Spolupráce začala před třemi lety, kdy Leo Express převzal zkrachovalého dopravce Locomore a začal pro FlixtTrain jezdit mezi Berlínem a Stuttgartem. K zastavení provozu došlo v březnu kvůli pandemii koronaviru. Příkaz vydal FlixTrain. „V momentě přerušení přitom neexistoval oficiální příkaz či jiné oficiální opatření nebo dokonce doporučení německých veřejných orgánů zastavit vlakovou dopravu. Provoz byl tedy zastaven pouze z ekonomických důvodů ze strany FlixTrain,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Podle něj FlixTrain požadaky na obnovení provozu opakovaně odmítal, až ukončil smlouvu. „FlixTrain brutálním využíváním svého monopolního postavení v soukromé německé dálkové přepravě vážně porušil své smluvní závazky a poškodil tak českého dopravce,“ dodal Sedlařík.

Ukončení bez důvodu

Podle Sedlaříka se Leo Express stal druhým největším soukromým dopravcem v osobní dopravě v Německu. V  roce 2019 dosáhl v Německu zisku. Firma nemá v Německu žádné vlastní vozidla, lokomotivy i vozy měla pronajaté. „Leo Express byl připraven vyjet s téměř 30 vagony a celkem 50 zaměstnanců čekalo na obnovení provozu,“ vysvětlil Sedlařík. Místo toho podle něj přišlo jen nelegální ukončení smlouvy bez udání důvodu.

Je zřejmé, že FlixTrain již nemohl nebo nechtěl plnit své smluvní závazky a tím i další závazky vůči zaměstnancům a subdodavatelům spojené s tratí mezi Berlínem a Stuttgartem. To poškodilo nejen společnost Leo Express, ale také řadu subdodavatelů v Německu,“ dodal Sedlařík.

Podle Sedlaříka FlixTrain dluží Leo Express řádově miliony eur. „Jedinou realistickou možností, jak dále pokračovat, bylo podání insolvenčního návrhu na dceřinou firmu Leo Express v Německu, ve kterém se pohledávka uplatní. Ve věci bude tedy dále jednat insolvenční správce,“ dodal Sedlařík.

Podle prohlášení Leo Expressu skupina FlixBus „využila svou velikost na německém trhu a svými bezohlednými kroky významně poškodila nejen Leo Express a různé střední firmy v Německu, ale také proces liberalizace železnice v Evropě“.

FlixTrain obnovil vlaky letos v létě se soupravami, které prošly částečnou modernizací. Mluvčí FlixMobility Franziska Schleicherová  uvedla, že současná situace je pro celý obor dopravy velkou výzvou. „Leo Express provedl několik rozhodnutí v posledních měsících, která měla dopad na partnerství s FlixTrainem. Kvůli tomu jsme museli spolupráci ukončit,“ uvedla Schleicherová. Odmítla, že by vypovězení kontraktu bylo protizákonné.

Německo ale opustit Leo Express nechce, zajímá ho regionální závazková doprava.