Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kolem Leo Expressu krouží španělské státní dráhy Renfe

23. 9. 2020

Kolem Leo Expressu krouží španělské státní dráhy Renfe

Vysokorychlostní jednotka španělských drah Renfe. Foto: Renfe
Vysokorychlostní jednotka španělských drah Renfe. Foto: Renfe
 

Španělské státní dráhy Renfe se zajímají o nákup českého dopravce Leo Express. Státní firma dokonce již vypsala i soutěž na poradenskou firmu pro nákup, ale vzápětí ji zrušila.

Vypsání soutěže vyplývá z informací na profilu zadavatele Renfe. V zakázce za 600 tisíc hledal dopravce firmu, která provede analýzu společnosti Leo Express Global včetně due diligence. Den po zveřejnění ale soutěž opět Renfe zrušil.

Renfe na dotazy neodpovědělo. „Leo Express dlouhodobě hledá strategického partnera, který by pomohl dále rozvíjet úspěšný projekt, a nyní jedná s několika zájemci. Bližší průběh jednání ovšem nemůžeme vzhledem k závazku mlčenlivosti komentovat,“ uvedl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

V minulosti se o prodeji Leo Express několikrát mluvilo, naposledy letos na jaře. Tehdy začaly možnost nákupu soukromého dopravce prověřovat České dráhy. Od nákupu nakonec ustoupily. Aktiva dopravce nejsou velká, vlaky už patří bance, v případě souprav pro Pardubický kraj leasingové společnosti. Zahraniční investory ale může zajímat například licence pro provoz nejen v Česku, ale i na Slovensku a Polsku.

Renfe patří mezi největší evropské železniční dopravce, zaměstnává přes 13 tisíc lidí. Dlouhou dobu žila prakticky v monopolním postavení, nově ale musí i na svém trhu čelit konkurenci kvůli otevření španělských vysokorychlostních tratí zahraniční konkurenci. I proto nedávno dopravce založil svoji nízkonákladovou značku. V Evropě je v posledních letech patrný trend, kdy velcí státní dopravci kupují menší soukromé. Francouzské SNCF takto mají například podíl v rakouském Westbahnu, Deutsche Bahn už dříve ovládly původně soukromou Arrivu.