Jdi na obsah Jdi na menu
 


Koralmbahn

Rakušané rozestavěli poslední úsek Koralmbahn, kolem letiště povede pod zemí

Úsek Koralmbahn kolem letiště u Štýrského Hradce povede v tunelu. © ÖBB/3D-Schmiede
Úsek Koralmbahn kolem letiště u Štýrského Hradce povede v tunelu. © ÖBB/3D-Schmiede
Rakušané už staví všechny úseky své železniční tratě století. U štýrského letiště povede pod zemí.
 

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) mají za sebou další malou slavnost na projektu století, jak říkají novostavbě tratě zvané Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem. V minulých dnech se začal stavět poslední úsek tratě Feldkirchen – Weitendorf jižně od Štýrského Hradce. V procesu výstavby tak už jsou všechny úseky, ty hotové se postupně uvádějí do provozu.

Nově rozestavěný úsek měří 13 kilometrů v hlavní trase, součástí stavby je i napojení nákladního terminálu (Güterterminal Süd – Cargo Center Graz) na Koralmbahn. Technickým vrcholem stavby bude zanoření tratě pod zem zhruba v délce tří kilometrů. Tunelem budou vlaky jezdit kolem štýrskohradeckého letiště. Podle ÖBB je důvodem ochrana životního prostředí a také odhlučnění tratě.

ÖBB považují výstavbu 127 kilometrů dlouhé Koralmbahn za svůj aktuálně nejdůležitější strategický projekt. Jeho součástí je i 33 kilometrů dlouhý tunel pod horským masivem Koralpe, který byl definitivně proražen letos v červnu. Jde o nejdelší železniční tunel v Rakousku a šestý nejdelší na světě.

Trať se staví na rychlost 250 kilometrů v hodině, díky čemuž se cesta vlakem ze Štýrského Hradce do Klagenfurtu zkrátí na 45 minut z dnešních tří hodin (přes Bruck an der Mur). Autobus jede dvě hodiny.

Celkem na nové Koralmbahn bude 47 kilometrů v tunelu a přes 100 mostů; vznikne i 12 nových nádraží a zastávek. Celé veledílo za několik miliard eur má být hotovo koncem roku 2025, jednotlivé úseky se ale uvádějí do provozu postupně. Naposledy se tak stalo 7. září, kdy byly uvedeny do provozu čtyři nové kilometry u obce Mittlern v Korutanech.