Jdi na obsah Jdi na menu
 


Liberecký kraj chce elektrické vlaky

Chceme elektrické vlaky, píše Liberecký kraj státu. Jako jediný nemá ani kilometr tratě pod dráty

Jednotka Siemens Desirp společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Jednotka Siemens Desirp společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Podle kraje by z elektrizace železnice profitovala i nákladní doprava.
 

V české železniční síti má Liberecký kraj jeden smutný unikát. Nemá ani jeden kilometr elektrizovaných tratí. I proto končící (a zřejmě podle výsledků voleb z velké části ve stejném složení i budoucí vedení kraje) vyzvalo Správu železnic, aby začala řešit elektrizaci alespoň části tratí.

Podle mluvčího kraje Filipa Trdly se výzva na přípravu elektrizačních projektů týká především spojení Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – Zawidów – Zgorzelec / Görlitz. Na seznamu je také propojení Nymburka a Děčína přes Mladou Boleslav a Českou Lípu. „Tento rozsah je využitelný též jako alternativní trasy nákladní dopravy a současně představuje minimální základ k možnému uplatnění dvouzdrojových vozidel v osobní dopravě,“ uvedl Trdla.

Příliš drahé dieselové vlaky

Kraj se cítí poškozen i tím, že současné dotační programy na pořízení nových vozidel vůbec nepočítají s dieselovými pohony, ale elektrickými vlaky. Navíc se neustále zpřísňují emisní normy, konkurence mezi výrobci dieselových vlaků ubývá.

Nová dieselová vozidla nebudou v relativně krátké době vyhovovat legislativním podmínkám. Investice do nových vozidel tímto směrem se nejeví jako účelné. Na situaci reagují i výrobci omezeným vývojem tohoto segmentu. Ceny dieselových vozidel rostou neúměrně kvalitě a vozidlům závislé trakce,“ dodal Trdla. Podle něj nejde na současné infrastruktuře v kraji řešit ani provoz dvouzdrojových vozidel. Jde o vozidla, která kombinují napájení  z trakčního vedení a akumulátoru).

„Dalším palčivým problémem jsou zvýšené provozní náklady nezávislé trakce, na které paradoxně díky podprůměrnému stavu infrastruktury Liberecký kraj nadprůměrně doplácí,“ dodal Trdla.

Kraj požaduje elektrizaci i dalších úseků, aby mohl koupit čistě elektrická vozidla. Jde o úseky Liberec – Česká Lípa, Česká Lípa – Rumburk, Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem a Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem. „Libereckým krajem očekávaný horizont elektrizace uvedených stávajících tratí je 6 – 12 let,“ upřesnil Trdla.

Správa železnic zatím ve svých plánech nemá zanesenou elektrizaci žádné tratě v Libereckém kraji. V nedávno schváleném záměru modernizaci železniční stanice Turnov se ale už mluví alespoň o tom, že má být připraven na možnou elektrizaci.