Jdi na obsah Jdi na menu
 


Liberecký kraj chce na Českolipsku Die Länderbahn

1. 11. 2020

Českým drahám hrozí ztráta dalších tratí. Liberecký kraj chce na Českolipsku Die Länderbahn

První jednotka Siemens Desiro po modernizaci pro provoz v síti Trilex. Foto: Die Länderbahn
První jednotka Siemens Desiro po modernizaci pro provoz v síti Trilex. Foto: Die Länderbahn
Nabídka Českých drah byla podle kraje za dobu trvání smlouvy o stovky milionů dražší.
 

Českým drahám hrozí od prosince příštího roku ztráta dalších výkonů v osobní dopravě. Radní Libereckého kraje rozhodli o tom, že o nové smlouvě na provoz linek L2 Liberec – Česká Lípa – Děčín a L4 Mladá Boleslav město – Česká Lípa – Rumburk (nově nazvané Českolipská železnice) bude jednat se společností Die Länderbahn (DLB), která podala na tyto trasy nejvýhodnější nabídku. V tiskové zprávě to oznámil Liberecký kraj.

Die Länderbahn má vyjet na linku L4 od prosince příštího roku, na linku L2 o rok později. Už od prosince čeká cestující s největší pravděpodobností střídání dopravce na rychlících z Liberce do Ústí nad Labem, kde začne jezdit v objednávce ministerstva dopravy společnost Arriva vlaky. Stejný dopravce už jezdí i na rychlících z Kolína do Šluknova.

DLB už jezdí pro kraj na trati z Liberce do Žitavy a Rybniště, v sezóně také z Liberce do Doks. Kraj již oznámení o plánu uzavřít smlouvu odeslal do evropského věstníku. Cenu nezveřejnil.

Die Länderbahn nabízí kraji jednotky Siemens Desiro

Podle dohody se Středočeským a Ústeckým krajem spravuje Liberecký kraj linku L4 Mladá Boleslav město – Česká Lípa – Rumburk. Spolu s ní se uvažuje o případných změnách na lince L2 Liberec–Děčín. „Na této trase sice platí nová desetiletá smlouva, ale od počátku objednatelé nejsou příliš spokojeni s poměrem mezi cenou a kvalitou, a do smlouvy si proto vyhradili možnost dvouleté výpovědi. V minulých letech se nepodařilo s Českými drahami dojednat plné nasazení žádaných vozidel moderní nízkopodlažní konstrukce s dobrou dynamikou jízdy. České dráhy takových souprav neměly dostatek, a proto dosud na asi třetině výkonů jezdí vlaky starší,“ řekl náměstek pro dopravu Jan Sviták. České dráhy na tuto linku slibovaly jednotky RegioShark, často ale nasazují motorové vozy řady 843.

Do jednání se zpočátku zapojili všichni dopravci, kteří v Libereckém kraji vlaky provozují. Nejvýhodnější nabídky podaly DLB a Arriva vlaky. „Od všech stávajících dopravců jsme na konci letních prázdnin dostali velmi kvalitní předběžné návrhy. Ty jsme v dalších týdnech pečlivě posuzovali. Nakonec se rada kraje rozhodla zintenzivnit další jednání se společností Die Länderbahn, jež podala nejvýhodnější nabídku,“ vysvětlil hejtman Martin Půta.