Jdi na obsah Jdi na menu
 


Náhrada za CityElefanty

České dráhy začaly hledat náhradu za elefanty, zvažují nákup až 120 jednotek

Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy
Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy
Nové jednotky mají jezdit až rychlostí 200 km/h, první chtějí České dráhy převzít v roce 2026.

České dráhy udělaly první krok k pořízení nových dvoupodlažních jednotek, které by měly v budoucnu doplnit a postupně nahradit elektrické jednotky CityElefant.

V takzvaných předběžných tržních konzultacích oslovily hlavní výrobce železničních vozidel s poptávkou, která má dopravci ukázat, co průmysl nabízí a podle toho vypsat i samotnou soutěž na pořízení vozidel.

Budou nejprve doplněním a postupně přirozenou náhradou stávajících jednotek 471, jichž provozujeme 83,“ řekl v měsíčníku Českých drah Železničář Jiří Ješeta, člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu. Podle něj jsou už nyní jednotky ve druhé polovině své životnosti. Odstávku z provozu plánuje dopravce na roky 2030-2040.

České dráhy v dokumentaci pro konzultace uvádí, že nové dvoupodlažní jednotky bude nakupovat nadvakrát. V období od roku 2026 do 2030 90 jednotek, v letech 2038-2039 30 jednotek. Na rozdíl od stávajících jednotek řady 471 je chtějí dráhy vícesystémové. Hlavním důvodem je chystaný přechod české železnice na střídavou napájecí soustavu.

České dráhy pořizovaly poslední dvoupodlažní jednotky do roku 2013. Aktuálně vyrábí Škoda Vagonka netrakční dvoupodlažní soupravy pro ČD a nasazení v Moravskoslezském kraji.

Informaci o konzultacích poslaly České dráhy celkem osmi výrobcům: kromě tuzemské Škody Transportation ještě Alstomu, Bombardieru, CAF, Siemensu, Stadleru, Pese a Newagu.

Rychlost až 200 km/h nebo automatické sčítání

V technických podmínkách je minimální počet míst k sezení 400, proto zakázku označují jako EMU400.  České dráhy požadují rychlost nejméně 200 km/h, nebrání se ale i nabídce na vlaky do 160 km/h. Podmínkou je nejméně 30 míst pro jízdní kola. Z jednoho stanoviště strojvedoucího může jít podle požadavků dopravce ovládat i vlak spojený ze čtyř jednotek. Kromě dnes již standardního vybavení nových vlaků jako je klimatizace, wi-fi či USB zásuvky, je podmínkou také technologie automatického sčítání počtu cestujících v jednotce. České dráhy očekávají reakci od výrobců do poloviny září.

O nákupu nových jednotek se mluví delší dobu zejména pro provoz v rámci Pražské integrované dopravy. Vedení dopravce v minulosti přesvědčovalo Prahu a Středočeský kraj, že by stačily jednopodlažní jednotky. K vypsání soutěže ale nakonec nedošlo.