Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nová aplikace pro strojvedoucí

České dráhy mají novou aplikaci pro strojvedoucí, na lokálkách má pomoci zabránit nehodám

Zásah u nehody v Perninku. Foto: HZS
Zásah u nehody v Perninku. Foto: HZS
Nová aplikace pro strojvedoucí má pomoci zabránit tragickým nehodám na lokálkách, testování začalo na třech tratích.

Železniční neštěstí u Perninku před dvěma týdny přinutilo České dráhy více řešit bezpečnost na tratích, kde se jezdí podle předpisu D3 s velmi malým stupněm zabezpečení. Dopravce dnes představil vlastní aplikaci pro strojvedoucí, která jim má pomoci reagovat v případě chyby a současně upozorní i jiné vlaky. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. „Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným nehodám,“ upozornil dopravce. Pilotní provoz této aplikace začal již na třech tratích.

Princip aplikace, která bude součástí tabletů, kde má každý strojvedoucí všechny pokyny pro danou trasu, je jednoduchý: sdílí data o poloze z navigačních satelitů (GPS). V případě, že vlak dojede do stanice, ve které dochází ke křižování vlaků, a strojvedoucí se má hlásit dispečerovi, aplikace ho na tuto povinnost upozorní. Pokud přesto dojde k tomu, že strojvedoucí vyjede na trať a v protisměru pojede jiný vlak, aplikace oběma strojvedoucím zobrazí pohyb blížících se souprav a zároveň je zvukově upozorní na nebezpečí střetu.

„S vývojem aplikace jsme začali okamžitě po nehodě v Perninku, což je jedna z  tratí, kde není zabezpečovací zařízení a vše je tedy na strojvedoucích, kteří se hlásí dispečerům. V případě chyby může dojít k tragické nehodě. Chceme opakování podobných situací v maximální možné míře zabránit,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

Aplikace bude pro všechny strojvedoucí, kteří jezdí po tratích s řízením provozu podle předpisu D3. Zároveň ji České dráhy nabídnou také ostatním dopravcům i Správě železnic.

Aktuální pozice vlaku se strojvedoucímu zobrazí na tabletu, v sešitovém jízdním řádu jsou pak barevně zdůrazněné stanice, kde má strojvedoucí ohlašovací povinnost a musí se spojit s řídicím dispečerem, který povolí další jízdu. V samotné stanici se pak na displeji objeví výrazné dialogové okno, které upozorní na povinnost spojení s dispečerem. Okno zmizí až poté, co strojvedoucí stisknutím tlačítka potvrdí, že se s dirigujícím dispečerem spojil. Aplikace díky informaci o poloze upozorňuje také na vzájemně se blížící tablety, tedy dva vlaky.

„Pilotní provoz nové mobilní aplikace bude zahájen na třech tratích, a to Karlovy Vary – Potůčky, Choceň – Litomyšl a Domažlice – Tachov. Zkušební provoz chceme ukončit během tří týdnů. Do konce prázdnin chceme dát aplikaci k dispozici všem našim strojvedoucím, kteří jezdí na tratích se zjednodušeným řízením dopravy D3,“ dodal Nebeský. Podle předpisu D3 se u nás jezdí na 80 tratích o celkové délce zhruba 1700 kilometrů. Jedna chyba strojvedoucího na nich může velmi často znamenat tragické následky, jak ukázala nehoda u Perninku. V případě mimořádné události na trati se aktuální informace o dopravní situaci také ihned zobrazí v tabletu a aplikace na tuto skutečnost strojvedoucího upozorní.