Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obce podél Desné hledají v soutěži provozovatele tratě do Koutů. Správa železnic zájem nemá

18. 11. 2020

Obce podél Desné hledají v soutěži provozovatele tratě do Koutů. Správa železnic zájem nemá

Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy
Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy
Vítěz koncesního řízení bude pět provozovat Železnici Desná dalších pět let.
 

Na české železnici začala soutěž, která je svým způsobem zcela unikátní a ojedinělá. Svazek obcí údolí Desné začal hledat provozovatele tratě 291 ze Šumperka do Koutů nad Desnou a z Petrova nad Desnou. Do roku 2023 čeká majitele tratě i výběr dopravce pro tuto trasu.

Svazek zveřejnil dokumenty k zahájenému koncesnímu řízení na svém profilu zadavatele. V Česku jde o jedinou trať, která je majetkem obcí. Zatímco drtivou většinu tratí v Česku provozuje Správa železnic, tuto železnici dlouhodobě provozuje společnost SART – stavby a rekonstrukce. „Končí s nimi smlouva, proto jsme vypsali koncesní řízení,“ řekl předseda svazku a starosta Rapotína Bohuslav Hudec. Stávající kontrakt vyprší na konci února příštího roku po deseti letech, firma trať provozuje už od roku 2005.

Odhadovaná cena zakázky je 308 milionů korun za pět let. Provozovatel má za úkol zajistit, aby trať odpovídala normám. Jisté je, že do soutěže se nepřihlásí Správa železnic. „O tuto zakázku se nebudeme ucházet. V tomto úseku již spravujeme trakční vedení,“ řekl mluvčí Správy železnic Tomáš Polák. V Česku není mnoho soukromých provozovatelů drah. Jedním z nich je PDV Railway, který provozuje tratě Sokolov – Kraslice a Trutnov – Svoboda nad Úpou.

Necelých 21 kilometrů dlouhá trať je elektrifikována od roku 2015. Trať získaly obce do svého majetku po povodních v roce 1997, kdy byla poničena. Tehdy ji převzal svatek obcí, který prosadil její obnovu. Vlaky se na trať vrátily v roce 1999. Dopravci na trati se střídali, nejdéle zde jezdil Connex Morava (později Veolia a později Arriva). Od června 2016 na trati jezdí České dráhy. Podle Hudce by se měl řešit výběr dopravce do roku 2023.