Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pandémie vyhání cestující z veřejné dopravy

1. 10. 2020

Mínus 97 milionů cestujících. Koronavir z autobusů a vlaků vyhnal za pololetí třetinu lidí

Cestující v ranní špičce v době pokoronavirové v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz
Cestující v ranní špičce v době pokoronavirové v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz
Největší pokles zažila mezinárodní autobusová doprava, za čtvrtletí ubylo 83 % cestujících.
 

Ministerstvo dopravy zveřejnilo první oficiální data o tom, jak v české veřejné dopravě ubyli za kvůli pandemii koronaviru cestující. Podle údajů za první pololetí zaznamenaly vlaky i autobusy za prvních šest měsíců zhruba třetinový úbytek počtu pasažérů. Jde o nejhorší pololetní výsledek veřejné dopravy od dob, kdy se statistiky zveřejňují.

Data jsou zveřejněna na stránkách ministerstva dopravy.  Zatímco na konci června zveřejněné údaje za první čtvrtletí ještě podle očekávání nepřinesla kvůli vyhlášení nouzového stavu v polovině března tak dramatický pokles, vývoj od dubna do června ukazuje, jak velkému úbytku poptávky musí dopravci čelit. Stát přestal zveřejňovat data za městskou hromadnou dopravu.

Větší pokles vykázala za první pololetí autobusová doprava: autobusy přepravily za první pololetí 117,8 milionu cestujících, o rok dříve to bylo 182,9 milionu pasažérů. Meziroční pokles je o 45,5 %. Největší propad zažila mezinárodní autobusová doprava: počet cestujících v druhém čtvrtletí spadl o 83 %.

V případě železnice došlo k propadu za prvních šest měsíců z 97 na 65 milionů cestujících, meziročně přesně o třetinu. Jen ve druhém čtvrtletí počet cestujících klesl o 48 %. Výrazně také klesl takzvaný přepravní výkon, tedy počet cestujících násobený počtem ujetých kilometrů. Klesla také průměrná vzdálenost, kterou lidé vlakem urazí. Zatímco loni ve druhém čtvrtletí jel každý cestující vlakem při každé jízdě 57 kilometrů, letos ve stejném období 43 kilometrů.

Pokles počtu cestujících bude znamenat velký nápor na státní rozpočet, nejen kvůli chybějícímu výběru DPH z jízdného u vnitrostátních cest. Většina spojů ve veřejné dopravě je v takzvaném závazku veřejné služby a státu a krajům se tak prohloubila ztráta z provozu autobusů a vlaků. Ministerstvo dopravy již oznámilo, že u rychlíkových tratí rozešle dopravcům přes 400 milionů korun. Stát naopak šetří na vyplacených kompenzacích za povinně nařízené slevy studentům a seniorům.