Jdi na obsah Jdi na menu
 


Projekt první vysokorychlostní tratě v ČR

Přípravu první vysokorychlostní trati u nás má získat Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald

Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Správa železnic vybírala ze čtyř nabídek. Cena vítězného sdružení je výrazně pod odhadem.
 

Správa železnic vybrala vítěze první soutěže na projektování vysokorychlostní tratě. Zakázku na přípravu úseku z Běchovic do Poříčan získá s největší pravděpodobností česko-francouzsko-britské sdružení Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald.

Vyplývá to ze zprávy o hodnocení nabídek soutěže, které má redakce Zdopravy.cz k dispozici. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v pátek na Twitteru uvedl, že už vítěze vybrali a běží jen doba na odvolání.

 

Podle protokolu nabídlo vítězné sdružení nejen nejnižší cenu 184,6 milionů korun.  Získalo také nejvíce bodů v dalších ukazatelích, například v celkové odborné úrovni, identifikaci a řízení rizik nebo přidané hodnotě. Vysoutěžená cena je výrazně nižší než odhad 240 milionů korun. Nad tuto cenu se nedostal žádný z uchazečů, nejvyšší cena byla 225 milionů korun. Důvodem může být snaha získat první zakázku na přípravu vysokorychlostních tratí u nás i z důvodu získání referencí. Na železnici v poslední době většina zakázek končí smlouvou na vyšší cenu než byla odhadovaná v tendru. Pro Egis Rail jde o další zakázku v Česku: s Cedopem se firma podílí na zpracování studie proveditelnosti na stavbu vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan. Egis je jedním z největších projektantů vysokorychlostních tratí na světě.

Správa železnic použila pro výběr vítěze metodu Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP). Ta při výběru staví do popředí zejména kvalitu plnění a ne pouze nejnižší nabízenou cenu. Vítěz má po podpisu smlouvy 14 měsíců na splnění hlavní části zakázky.

Vítěz na druhý pokus

První pokus o soutěž na projektanty Správě železnic nevyšel, proto vypsala na jaře tendr znovu. Do první velké soutěže na již projekční práce (dosud se soutěžily hlavně studie proveditelnosti) na vysokorychlostní tratě přišly celkem čtyři nabídky. O zakázku usiloval také Sudop Brno, sdružení firem Afry a Sagasta a Valbek ve sdružení s Prodexem a Bungem.

První vysokorychlostní trať v Česku má začít v železniční stanici Praha-Běchovice a končí zapojením do stávajících traťových úseků Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk město. Má jít o součást budoucí rychlotratě z Prahy do Brna, někdy je nazývána také jako VRT Polabí. Součástí smlouvy bude i zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí (EIA). Správa železnic si také vyhradila právo opčního plnění, do kterého zahrnula kroky potřebné k získání kladného stanoviska EIA a územního rozhodnutí.

Nedávno Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na podobu přestupního terminálu, který má vyrůst u D11 u Nehvizd.