Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rekonstruovaný motorový vůz řady 811

2. 7. 2020

Dráhy ukázaly první motorák 811. Má klimatizaci, záchod zůstal gravitační

Motorový vůz řady 811 pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhy
Motorový vůz řady 811 pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhy

České dráhy dnes představily první motorový vůz řady 811, který vznikl přestavbou klasické lokálky řady 810 v dceřiné společnosti DPOV. Motorák 811 s přívěsným vozem 012 nyní zamíří do zkušebního centra v Cerhenicích u Velimi.

Řada 811 je určena pro Moravskoslezský kraj, který toto řešení zvolil jako provizorní. „Než za pár let na koleje vyjedou nové supermoderní soupravy, chceme lidem zpříjemnit cestování. Proto jsme se dohodli na modernizaci stávajících vlaků. Zásadní je klimatizace,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka.

Právě dosazení plnohodnotné klimatizace do oddílu pro cestující bylo podle člena představenstva DPOV Jakuba Vozdeka nejtvrdším oříškem. „To si totiž vyžádalo i dosazení výkonnějšího spalovacího motoru, nových pomocných pohonů a řídícího systému, aby byl zajištěn dostatečný výkon pro klimatizační agregát bez ovlivnění trakčního výkonu vozidla,“ sdělil Vozdek.

Vozy dostaly i dvojitá skla (místo dosavadních jednoduchých), novou izolaci skříně, byly osazeny Wi-Fi, zásuvkami USB a novým informačním systémem. V přívěsném voze jsou držáky na kola. Sedačky mají větší rozteč, takže se počet míst k sezení snížil z původních 55 na 45.

Motorový vůz řady 811 pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhy
Motorový vůz řady 811 pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhy

Toalety zůstaly založeny na gravitaci. „Instalace vakuových uzavřených typů toalet do vozidel řady 810 je velmi komplikovaná a zavdává příčinu k mnoha poruchám. Z tohoto důvodu tento typ toalety nepožadujeme,“ psal kraj už začátkem roku 2019, když modernizaci drahám zadával.

Motorové soupravy 811 + 012 budou přednostně nasazeny na tratě 325 Studénka – Veřovice a 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou, později i na trať 310 Opava – Krnov – Bruntál – Rýmařov. Celkově bude modernizováno čtrnáct motorových a deset přípojných vozů. Smlouvu na tyto tratě získaly dráhy přímým zadáním do konce roku 2025. Na následující deseti- až patnáctileté období chce kraj vypsat soutěž s požadavkem na nové vlaky.

Modernizace pro Moravskoslezský kraj je další reinkarnací nesmrtelného motoráku. Dráhy dosud evidují 212 provozních vozidel řady 810. Tato vozidla byla vyráběna v letech 1973 až 1984. Téměř každé z dosud provozních vozidel už prošlo nějakým stupněm úprav. Šlo především o výměnu či přepolstrování sedáků, výměnu příček a podobně. Celkem 105 z těchto vozidel dostalo nový spalovací motor a prošlo výraznější modernizací. Ta zahrnuje především dosazení polospouštěcích dvojitých oken místo jednoduchých s vyklápěním, revitalizaci interiéru a WC.

Svou variantu rozšířené lokálky má i GW Train, kterému před dvěma lety Drážní úřad schválil přestavbu označenou jako řada 816. I ta se dělala v DPOV.