Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sírius dostane povolení nejdříve za rok

19. 9. 2020

Sirius po roce v Česku čeká na čínské inženýry, povolení získá nejdříve příští rok

Elektrická jednotka "Sirius" od CRRC pro Leo Express po vykládce z lodi v Brémách. Foto: Leo Express
Elektrická jednotka "Sirius" od CRRC pro Leo Express po vykládce z lodi v Brémách. Foto: Leo Express
První čínský vlak bude jezdit po českých kolejích nejdříve příští rok.
 

Přesně před rokem do Česka dorazila první čínská elektrická jednotka Sirius pro Leo Express. Podle původních představ dopravce měla už jezdit po českých kolejích, zatím si ale na svůj start musí počkat nejméně do příštího roku. Pandemie koronaviru výrazně narušila schvalovací proces.

Zpoždění ve schvalování potvrdil mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. „Aktuálně pracujeme na další části testů, ke kterým je třeba mít na místě techniky CRRC, což znesnadňuje aktuální situace se šířením koronaviru. Předpokládáme, že ke schválení nových vlaků dojde na začátku příštího roku,“ řekl Sedlařík.

Čínský výrobce CRRC poslal na zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního (VUZ) své zaměstnance k přípravě vlaku pro testování. Z Velimi ale většina zmizela ještě před tím, než byl v Česku vyhlášen stav nouze. Pak už se nemohli vrátit. Na velkém zkušebním okruhu dosud nebyla jednotka k vidění, pouze na takzvaném malém.

Ve Velimi jsou aktuálně dvě stejné jednotky: jedna přijela loni v září, druhá v prosinci. Putovala lodí do Německa, pak po kolejích do Česka. Jde o první případ, kdy si čínský výrobce nechává schvalovat elektrickou jednotku v Evropské unii.

Podle předsedy představenstva VUZ Martina Bělčíka probíhají s čínským výrobcem aktuálně intenzivní jednání o úpravě harmonogramu, aby mohl co nejdříve pokračovat ve zkušebním provozu. „Přítomnost na zkušebním okruhu je zajištěna odbornými pracovníky CRRC, kteří jsou rezidenty na území EU a mimo tyto pracovníky probíhá intenzivní odborná komunikace prostřednictvím videokonferencí přímo s centrálou CRRC ve ZhuZhou,“ uvedl Bělčík.

Uvedl současně, že se firma zaměřuje aktuálně na zákazníky, jejichž projekty jsou ve vysokém stádiu rozpracovanosti a postupují dle plánovaných harmonogramů. „Cílem je maximální využití kapacity zkušebních okruhů v letošním a příštím roce, kdy máme velký přetlak požadavků na kapacitu v důsledku pandemie covid,“ dodal Bělčík.

„Bez negativních odchylek“

K termínu ve vyjádření Leo Express se nechtěl vyjádřit. „VUZ jakékoliv termíny k projektům svých zákazníků zásadně nekomentuje,“ vysvětlil Bělčík. Podle něj se ale projekt čínských jednotek nevyznačuje žádnými zásadními negativními odchylkami. „Lze se tedy domnívat, že jeho průběh bude časově obdobný jako u jiných zákazníků, bohužel s výraznou časovou prodlevou v souvislosti s covid,“ upřesnil.

Leo Express má objednány tři jednotky, na dalších 30 jednotek má opci. Vlak je dlouhý 111,2 metru, jednotka je dvousystémová (25 kV/3kV). Pojme 300 osob, maximální rychlost je 160 km/h. Skládá se ze šesti částí, jeden podvozek slouží vždy dvěma sousedním skříním. Vlak je vybaven systémem ETCS. Karosérie je hliníková. Firma s ním chce expandovat na další tratě, například z Prahy do Bratislavy.