Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stát rozdělí mezi osobní dopravce přes půl miliardy, peníze půjdou i na komerční spoje

4. 12. 2020

Stát rozdělí mezi osobní dopravce přes půl miliardy, peníze půjdou i na komerční spoje

Vlaky Českých drah a RegioJetu v Pardubicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Vlaky Českých drah a RegioJetu v Pardubicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Kompenzace za komerční spoje musí ještě schválit Evropská komise.
 

Ministerstvo dopravy kompenzuje osobním železničním dopravcům jejich výpadky tržeb v dálkové dopravě během první vlny pandemie nemoci Covid-19. Celkem má rozdělit zhruba 550 milionů korun.

Ministerstvo počítá s penězi ve dvou programech, současně chystá i třetí program pro nákladní dopravce (o něm bude informovat deník Zdopravy.cz v příštích dnech).

Největší částka zamíří mezi dopravce, kteří provozují v objednávce ministerstva dálkové vlaky. Celkem půjde o 380 milionů korun. Firmám bude stát kompenzovat výpadek tržeb, se kterými při svých kalkulacích pro stát nemohly počítat, a dostaly se tak do ztráty. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky jsou už dodatky ke smlouvám s dopravci ve schvalovacím procesu.

Podle ministerstva se u závazkových vlaků vycházelo z výkazů dopravců u jednotlivých smluv o veřejných službách. Peníze by měly získat České dráhy, Arriva vlaky, GW Train Regio a RegioJet. Týkat se budou ale jen propadu od března do konce června. Peníze by měly dorovnat dvě třetiny ztrát.

Za komerční spoje dostanou dopravci část poplatku za dopravní cestu

Zatímco o podpoře dopravců v objednávce státu se mluví několik měsíců, nový je plán na podporu železničních dopravců s komerčními vlaky.

Peníze dostanou dopravci formou pokrytí části plateb za dopravní cestu, stát předpokládá čerpání zhruba 170 milionů korun. „Poskytování podpory bude možné až po schválení Evropskou komisí. Aktuálně je administrována potřebná notifikace podpory a lze tedy očekávat, že k finančním platbám dojde až v příštím roce,“ dodal Jemelka. Ministerstvo bude vycházet při vyplácení vycházet z údajů Správy železnic a dopravců o fakturovaných platbách za dopravní cestu. „Částečné vyrovnání rovněž spočívá v nastavení hranice 2/3 plateb,“ dodal Jemelka.

Podle Jemelky se ještě řeší přesné nastavení dotačního titulu, je proto zatím předčasné vymezit, kolika dopravců se bude podpora týkat. „Primární zaměření však bude směřovat k pravidelné obsluze, nepřepokládáme tedy řešit podporu u jednorázově vedených vlaků,“ dodal. Podle současné situace na české železnici by mělo jít o České dráhy s jejich komerčními spoji (většina vlaků Praha – Ostravsko), RegioJet (Praha – Ostravsko, Praha – Brno – Břeclav) a Leo Express (všechny dálkové spoje).

Nejde o první kompenzační program pro dopravce. Ministerstvo vypsalo podporu autobusovým dopravcům se zájezdovými autobusy Covid Bus, ve kterém má rozdělit zhruba miliardu korun. O tom, že by stejným způsobem jako na železnici kompenzoval stát i autobusovou komerční dopravu s pravidelnými spoji stát neuvažuje.