Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tendr na nové lokomotivy

České dráhy vypsaly velkou soutěž až na 90 lokomotiv, připravují tendr na pronájem

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

České dráhy dnes vypsaly dlouho očekávanou soutěž na dodávku až 90 nových vícesystémových lokomotiv. Současně zahájily přípravu dalšího lokomotivního tendru na pronájem hnacích vozidel.

Rámcová smlouva s vítězem soutěže má platit osm let a bude na dodávku 90 lokomotiv, které umí jezdit 200 km/h. Musí mít povolení k provozu nejen v Česku, ale také v Rakousku, Polsku, Německu, Maďarsku a na Slovensku. Dopravce se v zadávacích podmínkách zavazuje k nákupu nejméně 40 kusů, zbytek nemusí odebrat. Součástí zakázky je i kompletní servis na 10 let. České dráhy budou vybírat dodavatele nejen podle ceny za lokomotivu, ale i podle kompletních nákladů na údržbu. Při cenách lokomotiv a údržby jde o tendr v hodnotě výrazně přes 10 miliard korun.

„Soutěžíme dodávku moderních elektrických lokomotiv, které zajistí naši dlouhodobou konkurenceschopnost na středoevropském železničním trhu a nahradí dosluhující stroje ze 70. let. Ty už nemá cenu modernizovat ani vybavovat systémem ETCS, na který v blízké době přejde naše železnice na hlavních koridorech. Nové lokomotivy vyjedou na tratě nejdřív za 3 roky,“ říká generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský.

České dráhy před vypsáním soutěže provedly takzvané technické konzultace, kterých se zúčastnily Siemens, Bombardier, Talgo a Škoda Transportation. Podle zadávacích podmínek bude mít vítěz soutěže čas 40 měsíců na dodávku prvních čtyř lokomotiv, pak chce dopravce 4 lokomotivy měsíčně. Výrobci mají čas od začátku srpna se do tendru přihlásit a potvrdit, zda splňují podmínky, teprve pak začne výběr dodavatele.

Podle Nebeského velká soutěž povede ke snížení počtu řad lokomotiv, což se pozitivně projeví v nákladech na údržbu, pořizování náhradních dílů, v zaškolení personálu nebo v disponibilitě vozidel.

Nové lokomotivy budou třísystémové (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC), vybavené evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS i národními systémy pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Jejich výkon bude nejméně 6 000 kW, což umožní dopravit rychlík o hmotnosti až 450 tun (to je přibližně 10 rychlíkových vozů) na stoupání 6 promile stálou rychlostí 200 km/h. Elektrodynamická brzda umožní fungovat v režimu rekuperace. To znamená, že při brzdění vyrábí elektřinu, kterou vrací do elektrické sítě, a snižuje tak energetickou náročnost drážní dopravy a zvyšuje její pozitivní dopady při ochraně životního prostředí. Řídicí systém umožní komunikaci více lokomotiv a lokomotiv s řídicími vozy navzájem tak, aby mohly být využívány i u souprav typu push-pull.

České dráhy poprvé poptávají s pořízením moderních vozidel také zajištění full service od dodavatele. Postupují tak i jiné velké železnice a dopravci v zahraničí. „V případě těchto moderních interoperabilních lokomotiv má pro nás full service řadu nepopiratelných výhod. Především je to velmi vysoká disponibilita na úrovni až 98 %. Dále je to snadná dostupnost náhradních dílů a rychlé odstranění závad, které se mohou při intenzivním provozu vyskytnout. Přitom chceme, aby byl full service zajištěn v souladu se současnými trendy v našich provozech a našimi zaměstnanci. Tím zajistíme vysoký profesní růst a perspektivní zaměstnání pro desítky techniků v Oblastních centrech údržby a zároveň dobré využití našich provozů,“ říká náměstek pro provoz a člen představenstva Českých drah Michal Kraus. Vítěz soutěže tak bude zajišťovat pro České dráhy také údržbu na dobu 10 let s opcí na další pětileté období.

K nákupu i pronájem dalších strojů

České dráhy dnes současně vypsaly i další předběžné tržní konzultace na nákup dalších strojů: na pronájem až třiceti dalších vícesystémových lokomotiv na deset let. Maximální rychlost lokomotiv je stanovena na 200 km/h. Konzultace slouží k zjištění situace na trhu a možných nabídek, kromě výrobců České dráhy oslovily i leasingové společnosti. Překvapivě není v seznamu zemí, kam by měly lokomotivy zajíždět, Německo.

Velká obnova lokomotivní flotily Českých drah je tématem u státního dopravce posledních několik let, dosud ji ale firma vyřešila jen pronájmem lokomotiv Siemens Vectron. Své plány firma několikrát změnila, například původně měly být lokomotivy na 230 km/h. Od této rychlosti ale firma nakonec ustoupila, aby si netříštila flotilu.

České dráhy mají v současnosti 294 elektrických lokomotiv 17 různých typů. U stejnosměrných a střídavých lokomotiv je průměrný věk 35 až 42 let. V expresní dopravě intenzivně využívané řady 150.2 a 151 byly vyrobeny v roce 1978 a střídavé lokomotivy řady 242 byly vyráběny od roku 1975.