Jdi na obsah Jdi na menu
 


Trať z Liberce do České Lípy má zrychlit

20. 10. 2020

Trať z Liberce do České Lípy má zrychlit až na 120 km/h, vlaky mají jízdu zvládnout do hodiny

Motorová jednotka 844 RegioShark přijíždí do stanice Křižany na trati Liberec - Česká Lípa. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Motorová jednotka 844 RegioShark přijíždí do stanice Křižany na trati Liberec - Česká Lípa. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Miliardová modernizace má skončit v roce 2024.
 

Správa železnic udělala další krok k tomu, aby vlaky mezi Libercem a Českou Lípou zvládly cestu do jedné hodiny. Vypsala soutěž na projektanta revitalizace trati mezi oběma městy, který má připravit dokumentaci pro stavební povolení. Zakázka na projektovou dokumentaci má hodnotu 35,43 milionu korun. Správa železnic předpokládá, že rychleji by měly vlaky po trati jezdit do konce roku 2024.

Trať zejména v úseku z Liberce do Jablonného v Podještědí vede náročným terénem Ještědského hřbetu, kde není možné zásadně rychlost zvýšit. K hlavnímu zrychlení má dojít v rovinatějším úseku na Českolipsku.

Akce je proto rozdělena do dvou etap. Zatím se soutěží první úsek Liberec – Mimoň. Revitalizace je na něm navržena převážně na stávajícím tělese dráhy.

První etapa má odhadované náklady 1,3 miliardy korun, po ní by už měly vlaky zvládnout dobu jízdy mezi Libercem a Českou Lípou za hodinu. Dosud rychlíky jedou 1 hodinu a 7 minut. Kvůli tomu projdou komplexní rekonstrukcí stanice Jablonné v Podještědí a Rynoltice. Nové bude i traťové zabezpečovací zařízení.

V případě trati Liberec – Česká Lípa se v minulých měsících mluvilo několikrát o zavedení evropského zabezpečovače ETCS, to ale ještě nenastane. Správa železnic v tiskové zprávě uvedla, že v úseku Mimoň – Jablonné v Podještědí bude trať stavebně připravena na 120 km/h, ale technologicky dočasně omezena na 100 km/h.

Nová přeložka u Zákup čeká na územní plán

V úsecích Jablonné v Podještědí – Rynoltice a Karlov pod Ještědem – Liberec-Horní Růžodol má dojít ke zvýšení maximální rychlosti až na 85 km/h. Sklonově a směrově nejnáročnější úsek z Rynoltic do Karlova bude bez větších úprav, na trati proběhla nedávno rozsáhlá oprava. Z důvodu zvýšení traťové rychlosti bude celkem 20 přejezdů vybaveno modernějším zabezpečovacím zařízením. Dvě úrovňová křížení budou zrušena.

Přestavby počítají také také s novým uspořádáním kolejiště v Mimoni s dvojicí nástupišť o délce 110 m. Dvě nová vnější nástupiště dostanou stanice Jablonné v Podještědí a Rynoltice. V prvním případě budou dlouhá 125 m, s územní rezervou na 150 m, v Rynolticích bude jejich délka 110 m.

Největší změnou na trati bude přeložka v úseku Zákupy – Mimoň, kvůli které dojde ke zrušení stanice Zákupy a výstavbě nové zastávky Zákupy-Božíkov v nové poloze. Není ale v současnosti v souladu se Zásadami územního rozvoje Libereckého kraje a územními plány obcí. Příprava této části stavby bude pokračovat po změně územních plánů.