Jdi na obsah Jdi na menu
 


Úspěšné složení testů nové jednotky GW Train Regio

Polská motorová jednotka prošla úspěšně testy v Česku, cestující sveze do konce roku

Motorová jednotka Kolzam SA109 při technicko-bezpečnostní zkoušce v Ševětíně. Foto: Petr Špetlák
Motorová jednotka Kolzam SA109 při technicko-bezpečnostní zkoušce v Ševětíně. Foto: Petr Špetlák
GW Train Regio zatím neví, na kterou trať přesně jednotky nasadí, mluví se o pošumavských lokálkách.
 

První polská motorová jednotka Kolzam SA109 včera úspěšně prošla technicko-bezpečnostní zkoušku a v nejbližších týdnech začne vozit cestující pod řadovým označením 817. Společnost GW Train Regio tak po dvou letech završila svoji snahu získat nepříliš rozšířené motorové jednotky na české koleje.

Zbývá požádat o vydání průkazu způsobilosti drážního vozidla,“ řekl člen představenstva GW Train Regio Petr Špetlák. Zkouška, která proběhla mezi Ševětínem a Veselím nad Lužnicí při rychlosti 110 kilometrů za hodinu podle něj neodhalila žádné problémy. „Pro české lokálky půjde o dobré vozidlo,“ řekl Špetlák.

Dopravce připravuje ke zkoušce i druhou jednotku, kterou si před dvěma lety z Polska přivezl. Obě jednotky, nyní v modro-bílém laku, pravděpodobně čeká i proměna do barev GW Train Regio, tedy zelené a oranžové. Obě jednotky čekají ještě úpravy interiéru. „Rádi bychom s nimi vyjeli do pravidelného provozu co nejdříve,“ řekl Špetlák. Z hlediska provozního nasazení vozidel se zatím mluví o pošumavském provozním souboru.

Rychlejší než regionovy

Jednotky jezdily v Polsku u dopravce Koleje Śląskie, od kterých je GW Train Regio koupil ve veřejné soutěži. Jedna z jednotek je z roku 2012 (SA109-011), druhá z roku 2004 (SA109-005). I v Polsku jsou tyto jednotky víceméně unikátem: bylo jich vyrobeno pouze jedenáct.

Každá z jednotek sestává ze dvou napevno spřažených motorových vozů s jedním hnacím a jedním běžným jednonápravovým otočným podvozkem. Pohon motorové jednotky zajišťují dva spalovací motory RÁBA D10UTSLL, každý o nejvyšším výkonu 190 kW. Přenos výkonu je zajišťován hydrodynamickou převodovkou VOITH Diwa 864.3 známou například z Regionovy, reverzace směru je obstarána nápravovou převodovkou TKKR-16-200.

Svojí velikostí jsou podobné českým regionovám, i když mají méně míst k sezení: 73. Jezdí ale rychleji, schválené jsou na stokilometrovou rychlost. Nástup do motorové jednotky je zajištěn na každé straně párem dvoukřídlých dveří do nízkopodlažního prostoru, samozřejmostí je bezbariérová toaleta s uzavřeným oběhem v nízkopodlažní části jednoho z motorových vozů. Vozidlo je rovněž vybaveno prostorem pro přepravu jízdních kol. Celkem jich vyrobili jen jedenáct kusů.

Nová vozidla dostanou v Česku řadové označení 817. Jednotky vyráběla nejprve společnost Kolzam, ta později zkrachovala, pak výrobu převzala společnost Fablok.