Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vědci VÚT vyvinuli speciální tlumič. Zrychlí vlaky bez rizika vykolejení

Vědci z VUT vyvinuli speciální tlumič. Zrychlí vlaky bez rizika vykolejení

  15:32
Vědci z Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně (VUT) vyvinuli tlumič pro železniční dopravu s desetkrát rychlejší odezvou. Umožní zvýšit rychlost vlaků, aby nevykolejily, a zároveň šetří koleje. Výrobek si univerzita nechala patentovat, uvedla ve čtvrtek v tiskové zprávě za VUT Iveta Hovorková.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: České dráhy

Odborníci ve spolupráci s firmou Škoda Transportation tlumič otestovali na německé trati. Princip takzvaného magnetoreologického tlumiče spočívá ve využití speciální kapaliny, v níž jsou rozptýleny malé částečky železa zhruba o velikosti několika mikrometrů. 

Když se v tlumiči vytvoří pomocí elektrického proudu magnetické pole, částečky železa se zřetězí tak, že při průtoku kapaliny pístem kladou větší odpor, čímž naroste tlumicí síla. Výsledkem je tlumič, jehož sílu lze snadno regulovat.

Magnetoreologický tlumič vyvinutý výzkumníky z Fakulty strojního inženýrství...

Magnetoreologický tlumič vyvinutý výzkumníky z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.

 

Odborníci z brněnské strojní fakulty přišli na to, jak tyto tlumiče výrazně urychlit. „Když přivedeme elektrický proud na elektromagnetickou cívku, chvíli trvá, než se vytvoří potřebná velikost magnetického pole. Tato časová odezva bývá od 20 do 300 milisekund. Pokud bychom chtěli, aby tlumič okamžitě reagoval například na nerovnosti na vozovce, je taková odezva relativně pomalá. Nám se podařilo snížit časovou odezvu tlumiče na 1,2 až 1,5 milisekundy, jsme tedy více než desetkrát rychlejší,“ vysvětlil výzkumník Michal Kubík. Pro srovnání dodal, že jedno mrknutí lidského oka trvá přibližně 100 až 150 milisekund.

Autonomní vlaky přicházejí, metro bez strojvedoucího míří na zkušební okruh

 

Experti z VUT vidí velký potenciál v uplatnění rychlého tlumiče na podvozku kolejového vozidla. „Pracujeme na tlumiči vrtivých pohybů, který tlumí nežádoucí kmitání podvozku při překročení určité rychlosti. Tento pohyb může za určitých podmínek způsobit až vykolejení vlaku a aby se tak nestalo, mají lokomotivy danou maximální povolenou rychlost. Našim cílem je pomocí nových tlumičů rychlost lokomotivy zvýšit,“ doplnil Kubík.

Vývoj trval několik let. Spolupracovala na něm i firma Strojírna Oslavany, která by mohla tlumiče vyrábět.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/vut-brno-vlak-zeleznice-tlumic-magnet-patent.A200910_150453_eko-doprava_mato