Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vlakotramvaje

Německá a rakouská města se spojila kvůli velké zakázce na vlakotramvaje za 4 miliardy eur

Vizualizace možné podoby vlakotramvaje. Foto: VBK
Vizualizace možné podoby vlakotramvaje. Foto: VBK
Zakázka v hodnotě 105 miliard korun má městům přinést levnější nová vozidla, součástí tendru je údržba na 32 let.

Sedm dopravních podniků a dopravních svazů v Německu a Rakousku spojilo své síly při chystaném nákupu nových vlakotramvají. Vypsaly jeden z největších tendrů v historii evropského železničního průmyslu: poptávají celkem 504 vozidel v hodnotě 4 miliardy eur (zhruba 105 miliard korun).

Od zakázky si dopravci slibují především velkou úsporu v porovnání se stavem, kdy by nakupovali jednotlivě. Součástí nákupního sdružení je dopravní společnost Albtal (AVG – provozuje dopravu v aglomeraci Karlsruhe), dopravní svaz Karlsruhe KVV, dopravní podnik v Karlsruhe, Saarbahn (provozující dopravu v Sársku), dopravní svaz Neckar-Alb a rakouská spolková země Salcbursko a provozovatel železnice v Horním Rakousku Schiene OÖ.

O společné zakázce informovali dopravci v tiskové zprávě. Vypsání tendru předcházela loni v březnu podepsaná smlouva o společném postupu. V zakázce požadují celkem 504 lehkých železničních vozidel (LRV), často nazývaných také jaké vlakotramvaj. Součástí zakázky je i údržba vozidel po dobu 32 let. „Pro výrobce je velkou výhodou být zodpovědný i za servis vozidel po celou dobu jeho životnosti,“ řekl Thorsten Erlenkötter z dopravního podniku VBK v Karlsruhe.

Dopravci chtějí po soutěžících vývoj vlastního vozidla, vychází z tržních konzultací s většinou výrobců v Evropě. O náklady na vývoj se podělí zákazníci, od výrobců očekávají celkem pět různých variant, které budou odrážet různé specifikace jednotlivých dopravců. Liší se například požadavky na napájení nebo vybavení toaletami.

První vozy mají být dodány v roce 2024, zamíří do Sárska. Tamější dopravce Saarbahn požaduje pouze základní verzi. Vlakotramvaje kombinují provoz po klasické železniční trati s jízdou po tramvajových tratích.

Je to naprosto unikátní projekt, na který můžeme být hrdi,“ řekl Ascan Egerer, technický ředitel VBK, který má celý projekt na starosti.

Vlakotramvaje jsou desítky let v provozu právě v oblasti Karlsruhe a Sárska, jiné dopravce v projektu tento model zajímá a chtějí ho zavést. „Nejsme soupeři a konkurence, ale vzájemně si pomáháme i výměnou zkušeností. Máme společný cíl: dostat co nejvíce lidí z aut do veřejné dopravy,“ dodal Erlenkötter.

Hromadné soutěžení různých typů vozidel více dopravci není úplně běžné, v Německu ale ne zcela neobvyklé. Nedávno se kvůli nákupu tramvají spojila tři saská města.