Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vlaky bude možné vypnout na dálku

10. 9. 2020

Vlaky bude možné vypnout na dálku. České dráhy za to zaplatí miliardu

  11:57
České dráhy plánují téměř za miliardu korun vybavit až 65 vozů mobilním systémem zabezpečovacího zařízení ETCS. Systém chtějí dráhy nainstalovat do vozů řad 961 a 844, na což nyní vypsaly zakázky. Vyplývá to z informací uveřejněných ve věstníku veřejných zakázek.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dráhy v minulosti už několik tendrů na vybavení vozů systémem ETCS, který umožňuje zastavení vlaků na dálku, kvůli vysokým cenám zrušily. Nyní vypsané zakázky počítají s rámcovými dohodami na vybavení 34 vozů řady 961, což by mělo vyjít na 507 milionů korun, a 31 vozů řady 844 za přibližně 458 milionů korun. 

Tím ovšem dráhy zřejmě neskončí, mluvčí společnosti Vanda Rajnochová řekla, že ve druhé polovině roku by měly následovat tendry na vybavení vozů řad 841 nebo 680.

ETCS

  • Zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém (European Train Control System).
  • ETCS umožňuje aktivní zásah do řízení vlaku zvenčí, v případě selhání či omylu strojvedoucího. Systém sleduje ukazatele jako je maximální rychlost vlaku, dodržení trasy či přechodnost vlaku pro určitý úsek.
  • S jeho rozšířením se počítá především na vysokorychlostních tratích, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.

Kromě toho České dráhy postupně vyřazují starší lokomotivy a vozy, do kterých se už nevyplatí zabezpečovací systém instalovat. Ty následně nahrazují nákupem nových vlaků, které jsou už systémem vybaveny. Státní dopravce rovněž plánuje urychlit část dodávek ETCS u některých vozů využitím dceřiné společnosti ČD-Informační systémy, podotkla Rajnochová.

Příliš drahé zakázky

Loni dráhy vypsaly celkem šest zakázek na vybavení svých vlaků zabezpečovačem, pět z nich ovšem firma zrušila. Důvodem byly vysoké náklady, které nechtěl dopravce akceptovat. Například u poslední zakázky, kterou společnost zrušila letos v únoru, dostaly dráhy nabídky o 900 milionů korun vyšší, než byla původně předpokládaná hodnota 1,4 miliardy korun.

Oproti vyspělým státům jsme na železnici pozadu až o 50 let, řekl expert

 

Jedinou úspěšně dokončenou zakázkou tak byl tendr na vybavení až 131 elektrických lokomotiv, na které se dráhy loni na jaře dohodly se sdružením ČD-Telematika a AŽD Praha. Dopravce jim zaplatí 1,4 miliardy korun. Kontrakt počítá s závazným vybavením 102 lokomotiv, většinu z nich by dodavatelé měli stihnout do roku 2022. Instalace do dalších strojů bude závislá na další situaci.

 

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/vlak-zeleznice-ceske-drahy-etcs-bezpecnost.A200810_114813_eko-doprava_mato