Jdi na obsah Jdi na menu
 


Z Česka do Bratislavy dvoustovkou

17. 9. 2020

Z Česka do Bratislavy dvoustovkou. ŽSR po letech průtahů podepsaly smlouvu na modernizaci tratě z Kútů

Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR
Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR
Po dokončení modernizace se zkrátí jízdní doba z česko-slovenské hranice do Bratislavy o 8 minut.
 

Přes tři roky trvající čekání na to, kdo zmodernizuje trať mezi Devínskou Novou Vsí na slovensko-českou hranici na hlavním koridoru mezi Brnem a Bratislavou je u konce.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podepsaly smlouvu na modernizaci s italsko-slovenským sdružením ICM S. p. A., Vicenza a Váhostav – SK. Hodnota zakázky je 275 milionů eur (v přepočtu 7,33 miliardy korun).

Zakázka obsahuje kromě modernizace až na 200 km/h i instalaci zabezpečovače ETCS. Stavební práce potrvají podle ŽSR tři roky. Investici zaplatí slovenský správce železnice hlavně z nástroje CEF (Connecting Europe Facility). ŽSR oznámily uzavření smlouvy v tiskové zprávě.

Uzavření smlouvy dlouho blokovalo řízení u slovenského antimonopolního úřadu (Úrad pre verejné obstaravanie) kvůli námitce kazašské společnosti Integra Construction. Ta nabídla v zakázce nejnižší cenu: 216 milionů eur.

Místo 140 nejméně 200 km/h

Vlaky mezi Kúty a Bratislavou dosud jezdí maximálně rychlostí 140 kilometrů za hodinu, po dokončení mají jezdit 200 kilometrů za hodinu. Ale jen na části trasy. Zatím se podle odhadů ŽSR zkrátí jízdní doba jen o 4,5 minuty. Stát totiž začne modernizovat nejprve úsek z Malacek do Bratislavy, teprve později až na hranici. Potom se má cestování zrychlit o téměř deset minut. Celková modernizace prvního úseku má trvat tři roky.

ŽSR rozdělily modernizaci tratě na tři úseky: 24,2 kilometru vede z Devínské Nové Vsi do Malacek, druhý úsek z Malacek do Kútů měří 42,4 kilometru, pak ještě zbývá sedm kilometrů na česko-slovenskou hranici. Tam vznikne nový železniční most přes řeku Moravu, která tvoří státní hranici.

Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík loni po jednání se slovenským protějškem Arpádem Ersékem slíbil, že spojení z Prahy do Bratislavy zrychlí do roku 2030 o 35 minut.

Plán tehdy počítal se zkrácením doby jízdy z Kútů do Bratislavy o osm minut, další tři minuty lze škrtnout zkrácením pobytu vlaku v Kútech. Na české straně má dojít ke zrychlení například zavedením dvousetkilometrové rychlosti z Břeclavi do Brna.