Jdi na obsah Jdi na menu
 


Začíná stavba nejdelšího ponořeného tunelu na světě, spojí Německo a Dánsko

2. 1. 2021

Začíná stavba nejdelšího ponořeného tunelu na světě, spojí Německo a Dánsko

 

Němci a Dánové si od tunelu, jehož výstavba začíná 1. ledna, slibují mnohé. Cestu mezi dánským ostrovem Lolland a německým ostrovem Fehmarn má tunel zkrátit z tři čtvrtě hodiny na deset minut. Povede jím čtyřproudá dálnice i železniční trať.

Stavba 18 kilometrů dlouhého tunelu pro automobily a vlaky, který propojí Německo a Dánsko, pod Fehmarnskou úžinou v Baltském moři. | foto: Femern A/S

Délka osmnáct kilometrů učiní z Fehmarnského tunelu nejdelší „ponořený“ tunel na světě. Zatímco totiž například tunel vedoucí pod Lamanšským průlivem vyhloubil vrtací stroj, dánsko-německá stavba má vzniknout ponořením předem připravených konstrukcí.

Tunel se stane součástí dopravní tepny vedoucí z Hamburku do Kodaně a dále do švédského Malmö. Oba ostrovy, Fehmarn a Lolland, jsou s pevninou již propojeny tunely nebo mosty. Nová stavba má především zkrátit cestu mezi ostrovy: ze 45 minut trajektem na deset minut automobilem a na sedm minut vlakem.

Ostrovy Fehmarn a Lolland dělí  Fehmarnská úžina.

Ostrovy Fehmarn a Lolland dělí Fehmarnská úžina.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

 

Tunelem povede čtyřproudá dálnice a dva železniční tubusy, vysokorychlostní železnice bude schopna dosáhnout v tunelu rychlosti až 200 kilometrů za hodinu. Pro automobily bude povolena maximální rychlost 110 kilometrů za hodinu.

 
 
 

O spojení ostrovů Lolland a Fehmarn se začalo hovořit v 90. letech a původně se počítalo s mostem. V prosinci 2010 rozhodl koncern Femern, který má stavbu na starosti, že vhodnější bude s ohledem na ekologickou zátěž i nepříznivé klimatické podmínky tunel. Definitivní rozhodnutí padlo po schválení německými a dánskými úřadu loni v únoru.

Náklady se prý nikdy nevrátí

Náklady na jeho výstavbu mají činit zhruba 52,6 miliardy dánských korun (v přepočtu asi 186 miliard korun). Na stavbu přispěje i Evropská unie. Kromě německých a dánských firem jsou do projektu zapojeny i firmy z Nizozemska a Francie. Financován bude státem garantovanými půjčkami.

Podle posledních odhadů položí stavaři poslední „kámen“ tunelu v roce 2029.  Na německé straně bude ústit v městečku Puttgarden, na dánské straně v Rodbyhavnu. Celková šířka tunelu činí 40 metrů, vysoký bude deset metrů. Součástí mají být čtyři samostatné tunelové tubusy: dva silniční a dva železniční. 

Počítá se s tím, že jízda tunelem bude zpoplatněna. Avšak poradenská společnost DIW Econ, kterou angažovali provozovatelé trajektů, v posudku z roku 2017 uvádí, že se finance na stavbu z mýtných poplatků nikdy nevrátí.

Proti stavbě se ohradili ochránci přírody a také několik rejdařů provozujících trajektové linky. Soudy ale žaloby odmítly.

Nejdelší silniční tunely světa

Tunel by měl být s délkou 18 kilometrů třetím nejdelším silničním tunelem světa společně s čínským tunelem Čung-nan-šan. Nejdelší silniční tunel na světě, norský Laerdalský tunel, měří 24,5 kilometru. Druhý nejdelší silniční tunel je japonský Jamate s délkou 18,2 kilometru.

Nejdelším tunelem světa je od roku 2016 Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který měří přes 57 kilometrů.

- V ČR je nejdelším tunelem od roku 2018 železniční Ejpovický tunel u Plzně, který měří 4,15 kilometru. Nejdelším silničním tunelem je s délkou 3,09 kilometru od roku 2015 Bubenečský tunel, který je součástí pražského tunelového komplexu Blanka (ten celkem měří 5,5 kilometru), jenž sestává ze tří samostatných, na sebe navazujících tunelů.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/fehmarn-lolland-tunel-dansko-nemecko-vystavba-dalnice-zeleznice-tubus-ponoreny.A201230_115834_eko-doprava_maz