Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zavedení ECTS

Odložte zavádění ETCS, je moc drahé, napsaly České dráhy ministerstvu

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
České dráhy požadují po ministerstvu dopravy, aby zvážilo odložení startu ostrého a takzvaného výhradního provozu vlaků pouze s evropským zabezpečovačem ETCS

České dráhy požadují po ministerstvu dopravy, aby zvážilo odložení startu ostrého a takzvaného výhradního provozu vlaků pouze s evropským zabezpečovačem ETCS. Důvodem jsou vysoké náklady spojené s instalací mobilní částí do hnacích vozidel.

Dopis ministerstvu odeslalo vedení Českých drah jen pár dní před sérií několika nehod na české železnici. „Obdrželi jsme dopis Českých drah, který se týká problematiky ETCS. Obsahuje i požadavek na rozvolnění termínů zavedení výhradního provozu vlaků pod dohledem systému ETCS,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Nešťastné načasování ale s nehodami nesouvisí: České dráhy na problém vysokých nákladů dlouhodobě upozorňují. V případě nehody u Perninku se s ETCS na této trati ani nepočítá.

Podle Jemelky zatím ministerstvo připravuje odpověď, současně ale vyloučil, že by se termín 1. ledna 2025 posouval.

České dráhy vysvětlují žádost o odklad zavedení extrémním nárůstem cen mobilních jednotek v soutěžích. „Poptávka po mobilní části ETCS je tak vysoká, že nám výrobci nabízí naprosto neakceptovatelné ceny, kdy by nás instalace vyšla dráž, než je hodnota samotného vlaku u starších vozidel,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Dopravce podle něj musel zrušit všechny soutěže na ETCS s výjimkou jediné zakázky, kde získá i spolufinancování z evropských zdrojů. Důvodem byla právě vysoká cena. Oproti začátku soutěží na montáž ETCS cena stoupla na více než dvojnásobek. Firma se snaží problém řešit i tak, že nová vozidla objednává už se zabezpečovačem ETCS.

České dráhy vysoutěžily zatím jen dodavatele na ETCS pro 146 elektrických lokomotiv za 1,864 miliardy korun. Oproti loňské soutěži na elektrické lokomotivy cena stoupla v přepočtu na jedno vozidlo o více než pětinu. ČD Cargo loni stihlo vysoutěžit ETCS na 78 lokomotiv s cenou ještě pod deset milionů za kus. „Dostáváme se na hranici šokujících dat o budoucích nákladech na ETCS,“ řekl v únoru člen představenstva Českých drah Michal Kraus.

Dráhy současně upozorňují i na problém, že není jasné, co s provozem vlaků na lokálkách, které jsou zaústěny do koridorových tratí. V dopise současně možný odklad vysvětlují i tím, že v jiných zemích je start ETCS naplánován až na dobu kolem roku 2030.

ETCS (European Train Control System) označuje evropský zabezpečovací systém. Ten je jednou ze součástí ERTMS, evropského systému řízení železniční dopravy, a měl by postupně nahradit dvě desítky různých národních zabezpečovačů. Tedy umožnit vedení vlaků po celém území Evropy bez výměny hnacích vozidel na hranicích nebo nutnosti je vybavit různými národními systémy. Rozšířit se má především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech a v budoucnu by měl nahradit všechny národní systémy.

Pesimisticky se ohledně termínu zavádění tváří i další dopravci, oficiálně ale tento týden sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz oznámilo, že podporuje zavedení ETCS k termínu v roce 2025. Současně ale vyzvalo stát k podpoře dopravců. Stát minulý týden vypsal další program podpory na nákup mobilních jednotek, který má ale hodnotu jen 400 milionů korun.