Jdi na obsah Jdi na menu
 


Železniční doprava roste

Železniční doprava roste, vlaky za 5 let najezdily o desetinu víc

fotoVlak Českých drah. Ilustrační foto. 

Praha - Železniční doprava v Česku každoročně roste, zejména pak v posledních pěti letech. Loni osobní i nákladní dopravci najezdili dohromady téměř 175 milionů vlakokilometrů. Za posledních pět let se tak na kolejích ujetá vzdálenost zvýšila téměř o desetinu. Roste především osobní doprava. Zároveň se zvyšuje i počet dopravců. Vyplývá to z výročních zpráv Správy železnic. K růstu přispívá zejména velký zájem cestujících i liberalizace dopravy. Podle některých expertů může houstnoucí doprava být jednou z příčin chyb na železnici z posledních dnů.

 

Na kolejích v posledních letech přibývají zejména osobní vlaky. Loni najezdily více než 136 milionů vlakokilometrů, což je oproti roku 2015 o 13 milionů více. Přibývají osobní i spěšné vlaky a také dálkové rychlíky a expresy. Růst dopravy v posledních pěti letech je přitom intenzivnější než mezi roky 2005 a 2015, kdy se ujetá vzdálenost osobních vlaků zvýšila o deset milionů vlakokilometrů. V tomto období přitom začali ve větší míře na železnici působit vedle Českých drah i soukromí dopravci.

V posledních letech postupně roste i nákladní doprava, ne však tak výrazně jako v případě přepravy cestujících. Loni cargo společnosti najezdily 38,8 milionu vlakokilometrů, což je oproti roku 2015 nárůst o dva miliony. I přesto je však na tom nákladní doprava hůře než v době před 15 lety, kdy dopravci ročně absolvovali více než 40 milionů vlakokilometrů.

Spolu s tím stoupá i počet dopravců působících na státních kolejích. Loni jich Správa železnic registrovala 107, ještě v roce 2010 to bylo 68. Většinu dopravců tvoří nákladní společnosti. Mezi osobními dopravci mají hlavní podíl na tratích České dráhy, které loni tvořily více než 90 procent ujeté vzdálenosti. Z osobních dopravců následuje RegioJet se čtyřmi procenty. Z nákladních dopravců si více než 60procentní podíl na železnici drží ČD Cargo, následuje PKP Cargo International a Metrans s podílem kolem šesti procent.

Dopravci, případně úřady, zesílením provozu reagovaly zejména na stoupající popularitu cestování po železnici. Loni osobní dopravci přepravili více než 194 milionů cestujících, oproti roku 2015 o 18 milionů více. Dalším faktorem k růstu dopravy je i postupující liberalizace železničního trhu, která se v osobní dopravě projevuje zejména na trati mezi Prahou a Ostravou, případně z Prahy do Brna. Pokročilejší je liberalizace ovšem v nákladní dopravě.

V posledních dnech se na železnici stalo několik velkých nehod, dvě z nich na trase mezi Prahou a Kolínem, která patří k nejexponovanějším a nejzabezpečenějším v Česku. Podle předběžných zpráv z vyšetřování byly příčinami nehod lidské chyby. Stát proto plánuje zintenzivnění kontrol práce strojvedoucích.