Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zvýšení rychlosti na koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi vyjde na půl miliardy

19. 12. 2020

Zvýšení rychlosti na koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi vyjde na půl miliardy

Stavba tunelu Mezno. Tunel bude mít délku 840 metrů, jeho ražená část 767 metrů. Autor: Správa železnic
Stavba tunelu Mezno. Tunel bude mít délku 840 metrů, jeho ražená část 767 metrů. Autor: Správa železnic
Změna se podepíše i na termínu zprovoznění, v nové smlouvě je ukončení prací posunuto až na květen 2023
 

Správa železnic už má jasno, na kolik peněz vyjde zvýšení rychlosti na právě budovaném úseku 4. koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Aktuálně uzavřela smlouvu s firmami OHL ŽS a Elektrizace železnic Praha v hodnotě 481 milionů Kč bez DPH. Smlouva se objevila v registru. Předpokládaná cena zakázky nazvané „Modernizace trati Sudoměřice – Votice – Úprava řešení na 200 km/h“ byla 418 milionů bez DPH.

Správa železnic se rozhodla pro změnu projektu v zájmu zvýšení rychlosti až během výstavby. Koridor byl původně projektován na maximum 160 km/h. Nově by měla být maximální rychlost pro běžné soupravy 170 km/h a pro vozidla s naklápěcí skříní 200 km/h. Podle Správy železnic budou ve výsledku reálné náklady nižší, neboť se od nich odečtou takzvané méněpráce. Jde o náklady, které díky změně projektu naopak nebudou muset být vynaloženy.

Stanice Heřmaničky připomíná historii železnice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Stanice Heřmaničky připomíná historii železnice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Předmětem plnění jsou především úpravy na objektech železničního spodku a svršku, nástupištích a sdělovacích zařízení. Úpravy řešení na 200 km/h budou realizovány v rámci již probíhající stavby,“ píše se v dokumentaci k zakázce. Nutné změny popsal už loni v prosinci i ředitel stavby Lumír Pyszko v internetovém magazínu Silnice Železnice. „Trasování celého úseku zůstane stejné, ale většina železničních zastávek se bude muset upravit, jelikož zvýšením rychlosti se výrazně mění jejich bezpečnostní parametry. Především šířka bezpečnostního pruhu z 80 cm na 130 cm. S tím je spojena řada dalších prací – umístění osvětlení na zastávkách, trakční vedení, kabelizace a návaznost na železniční spodek. Vzhledem k tomu, že zastávky Heřmaničky a Střezimíř jsou na mostech, musí se změnit i již navržená konstrukce mostů,“ napsal Pyszko.

Mapa nového úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Foto: SŽDC
Mapa nového úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Foto: SŽDC

Změna projektu se podepíše i na termínu zprovoznění. Původně mělo být hotovo v létě 2021, pak se termín posouval kvůli potížím při ražbě tunelů. Naposledy Správa železnic hovořila o konci roku 2022, v nové smlouvě pak je ukončení prací posunuto až na květen 2023. Trať by nicméně mohla být zprovozněna o něco dříve.

Téměř dvacetikilometrová stavba začala na jaře 2018. Celkové investiční náklady přesahují sedm miliard korun. Samotnou stavbu získala v soutěži společnost OHL ŽS za 4,4 miliardy. K tomu bude třeba připočítat minimálně uvedené náklady na změnu rychlosti.

Až 200 km/h se má jezdit i na dalších dvou úsecích 4. koridoru: aktuálně budovaném Soběslav – Doubí i chystaném Ševětín – Nemanice.